Bierbrouwerij Swinkels merkt zeker dat het druk is met bestellingen. 'We zijn met man en macht aan het werk om te zorgen dat we deze logistieke operatie rond kunnen krijgen. Het is alle hens aan dek. We zijn ook vooral enorm blij voor onze horecaklanten dat er steeds meer kan.'
Bij AB InBev, met merken als Jupiler, Hoegaarden, Leffe en Hertog Jan, zien ze ook een extra piek in de verkopen, geeft een woordvoerder aan. 'We zijn hier ons al een tijdje op aan het voorbereiden door de bestellingen zoveel mogelijk te spreiden.
Maar we merken het absoluut en onze brouwerijen draaien op volle toeren. We zijn heel blij voor de horeca dat er steeds meer kan. Dat is heel mooi.'
Bierprijzen ook tijdens corona verhoogd voor horeca
'We zagen vorige week al dat de bestellingen extra toenamen omdat werd geanticipeerd op de versoepelingen', laat een woordvoerder van Heineken weten.
Er was volgens hem ook grote vraag vanuit de nachthoreca in de grote steden vanwege de openingsactie De Nacht staat op en vanuit de carnavalsprovincies zoals Noord-Brabant en Limburg door de verwachting dat er weer carnaval gevierd zou mogen worden.
'We zijn er helemaal klaar voor. Het is hartstikke positief dat weer bijna alles kan, we verheugen ons erop', geeft een woordvoerder van brouwer Grolsch aan. 'We zien geen problemen bij de leveringen. Eerder werden bestellingen door de horeca nog gedaan met de handrem erop, maar nu gaat het steeds sneller lopen.'
De verhoging van de bierprijzen, die tijdens de coronacrisis en de lockdown gewoon doorgestegen zijn, lijken geen invloed te hebben op de bestellingen. Sinds de eerste lockdown hebben de vier grote brouwers hun prijzen gemiddeld met 8,5 procent verhoogd.