Tijdens de lockdowns probeerden sterke horecamerken hun producten via het supermarktkanaal aan te bieden om toch wat omzet te genereren en tegelijkertijd te werken aan de zichtbaarheid van hun merk. Ook horecaondernemers zochten een afzetkanaal via de supermarkt. Zo waren de maaltijdboxen van Soenil Bahadoer en Ron Blaauw en producten van cateraar Hutten ook bij de supermarkt te verkrijgen.
KFC-kip
Terwijl de horeca grotendeels weer open is, neemt het aantal foodserviceproducten op de supermarktschappen nog steeds toe. Dat is niet alleen in Nederland te merken. 'In het Verenigd Koninkrijk verkoopt sandwichketen Pret a Manger zijn broodjes in de supermarkt en in Chinese supers is KFC-kip te krijgen. Maar het kan ook gaan om volledige eigen vitrines in een supermarkt - zoals de in salades gespecialiseerde fastfoodketen, Saladworks - die gaat openen bij de Amerikaanse supermarktketen Kroger of Yo! Sushi in de Britse Tesco-winkels', aldus Maria Castroviejo.
Veranderende consument
'Foodservicespelers zijn duidelijk op zoek naar de veranderende consument. Door Covid-19 is de consument, ook in Nederland, op een andere plek aan het werk en zoekt zijn vertier eerder rondom huis in plaats van onderweg of rondom kantoor. Dan kan je als restaurant, brasserie, koffiezaak of donut-shop je locaties gaan verplaatsen, maar waarom zou je je niet aan sluiten bij een partij die alle faciliteiten ter plekke heeft en waar de bezoekers al in grote getalen binnenlopen: de supermarkt,' aldus Castroviejo.
Foodretailers zien op hun beurt een mogelijkheid om de extra ‘foodservice-omzet’, die hen tijdens de coronapandemie op een presenteerblaadje werd aangereikt, zo lang mogelijk vast te houden. Daarnaast bieden deze horecamerken een kans om meer premiumproducten, met een aanmerkelijk hoger prijskaartje, op het schap te krijgen, wat het imago van de supermarkt verbetert en voor extra cross-sell kan zorgen.
Grootste voordeel foodretailers
Maar er zijn nog meer pluspunten te benoemen. 'Het grootste voordeel voor foodretailers is misschien nog wel dat ze niet zelf in de ontwikkeling van het premiummerk of de achterliggende keten hoeven te investeren. Daar ligt van oudsher de valkuil van het opzoeken van de grens tussen foodretail en foodservice of in goed Nederlands ‘blurring’', aldus Sebastiaan Schreijen. Een supermarkt managen of een horecabedrijf runnen bleken in de praktijk twee verschillende disciplines, met businessmodellen die elkaar meer dan eens in de weg zaten.
Elkaars expertise gebruiken
'Door gebruik te maken van elkaars expertise hoeft het niet te blijven bij het in de schappen leggen van producten met horecalabels. Met een eigen vitrine, met bijvoorbeeld sushi of salade of misschien een centrale keuken, kan de foodservicepartner de foodretailer helpen zich te onderscheiden zonder alle kopzorgen die normaal met zo’n horeca-activiteit gepaard gingen. Daar tegenover staat dat de foodservicepartij versneld een brede distributie kan optuigen,' concludeert Castroviejo.