Het totale wereldwijde verkoopvolume zakte in de afgelopen periode met 5,1 procent in vergelijking met een jaar geleden. Voor de Aziatische regio meldde Heineken een verkoopdaling met meer dan 37 procent.
Naast Vietnam stond ook in Cambodja en Maleisië de bierverkoop zwaar onder druk door de maatregelen tegen de coronapandemie in die landen. Topman Dolf van den Brink ziet wel tekenen van herstel in die markten.
In Europa zag Heineken de verkoop eveneens dalen, met 2,3 procent. Dat kwam volgens de brouwer door slecht weer in grote delen van Europa. Ook in Noord- en Zuid-Amerika nam de verkoop af. In Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa steeg de afzet.
Heineken: scherp letten op kosten en prijzen
De nettowinst bedroeg bijna €3,1 miljard. Dat was een jaar eerder nog €396 miljoen en bijna €1,7 miljard in het derde kwartaal van 2019. Het resultaat werd onder meer gestuwd door een buitengewone boekwinst van €1,3 miljard na een herwaardering van het Indiase dochterbedrijf United Breweries.
Over de eerste negen maanden van dit jaar steeg de bierverkoop wel met 4 procent, geholpen door de heropening van de horeca in veel landen. Heineken handhaaft zijn prognoses voor heel 2021 en zegt scherp te zullen letten op kosten en prijzen. Heineken heeft te maken met hogere grondstofprijzen. De resultaten zullen dit jaar lager uitvallen dan in 2019, herhaalde de brouwer.