Bagels & Beans verwelkomt bij de meet-and-greet, op dinsdag 16 november in Bagels & Beans Amsterdam Oostpoort, iedereen die droomt van een eigen franchise-vestiging. Potentiële ‘bagelbazen’ komen te weten hoe het is om een eigen Bagels & Beans te runnen, proeven de sfeer en krijgen een kijkje in de bagelkeuken.
Van stipt 19.28 tot 21.01 uur maken potentiële franchiseondernemers kennis met het daghorecaconcept en kunnen vragen stellen aan Maartje Stuijfbergen, de kersverse bagelondernemer van de vestiging Amsterdam Oostpoort, die haar ervaringen deelt in een informele meet-and-greet.
Ook aanwezig zijn Lizan van der Pol, sinds begin dit jaar mede-eigenaar van Bagels & Beans, en Cathy Kroone, verantwoordelijk voor werving en selectie. Zij vertellen meer over het selectie- en inwerktraject, het aansturen van een team en wat er allemaal nog meer komt kijken bij het runnen van een eigen Bagels & Beans.
Amsterdam, Utrecht, Eindhoven en daarbuiten
De avond is met name bedoeld voor iedereen die zich verder wil oriënteren op het runnen van een eigen Bagels & Beans. Ook wie nog niet zeker weet of ‘ie franchiseondernemer wil worden, maar gewoon nieuwsgierig is naar de wereld achter de koffie en bagels, is welkom. Bagels & Beans is met name op zoek naar bagelbazen in Amsterdam, Utrecht en Eindhoven, maar ook in de rest van Nederland liggen de komende tijd veel kansen.
Van bedrijfsleven naar bagelbaas
Sinds 18 oktober is Maartje Stuijfbergen (30) eigenaar van de onlangs opgefriste Bagels & Beans Amsterdam Oostpoort. ‘De lockdown gaf me ruimte om na te denken over wat ik echt wilde. Steevast was mijn antwoord op die vraag: een eigen koffiezaak’.
‘Veel mensen vragen zich door de lockdowns af of ze nog wel doen wat ze echt willen’, reageert Cathy Kroone. ‘We verwachten daarom veel deelnemers aan deze live franchiseavond, de eerste in alweer twee jaar.’
Na de hogere hotelschool ging Stuijfbergen aan de slag als sales- en accountmanager. Ze verkocht vakanties en later zonnepanelen. Ze komt al sinds haar middelbareschooltijd bij Bagels & Beans. ‘Het mooie aan Bagels & Beans is dat het past bij iedere fase van je leven. Je kunt erheen met studiegenootjes, met je moeder, met je vriendje, met kinderen. Bagels & Beans is persoonlijk en straalt rust uit.’
Kleine stap naar ondernemerschap
Het bijwonen van een webinar van Bagels & Beans voor potentiële franchisenemers maakte de stap naar het ondernemerschap een stuk kleiner. ‘Eerder had ik geen idee waar ik moest beginnen in mijn eentje, nu realiseerde ik me dat franchisen ook een optie was. Het past goed bij me: mijn kracht ligt niet in het maken van concepten, maar in de operatie.’
Wel hielp haar eerdere werkervaring. ‘Dat merkte ik tijdens het maken van mijn Bagels & Beans businessplan, een onderdeel van het franchisetraject. Ik heb ervaring met het maken van budgetten, maar alsnog veel informatie opgezocht. Ik had niet zomaar het gemiddeld percentage personeelskosten paraat. Achteraf evalueerden we het businessplan met elkaar. Dat gaf inzicht in het meer zakelijke aspect van het werk, waardoor ik een steeds completer en concrete beeld kreeg van mijn droom, het runnen van een eigen vestiging.’
Over Bagels & Beans
Bagels & Beans is in 1996 opgericht door Ronald Bakker en zijn vrouw Ninande Thio. Inmiddels heeft de keten, die 100 procent franchised is, 70 vestigingen.