Internationaal platform voor directe handel in koffie nu ook in Nederland

Internationaal platform voor directe handel in koffie nu ook in Nederland

Het internationale koffieplatform Typica is nu ook beschikbaar in Nederland. Via dit platform, dat zich richt op direct trade, kunnen Nederlandse koffiebranders - of horecaondernemers - nu hun groene koffiebonen rechtstreeks bij aangesloten koffieboeren inkopen.

Normaal is de handel in groene koffiebonen een wereld waarin die bonen per zeecontainer verkocht worden. Een klein deel van de koffie, met de hoogste kwaliteit, wordt als specialty coffee in kleinere hoeveelheden verkocht. Nog altijd was het voor kleine koffiebranders of horecaondernemers bijna onmogelijk om zelf rechtstreeks bij boeren hun groene bonen in te kopen. Daar zat vaak nog een partij tussen.

Typica, dat internationaal al langer bestaat, biedt nu die mogelijkheid en heeft keuze uit meer dan 1000 unieke specialty coffees. Via het platform kunnen (kleinschalige) koffieproducenten en familiebedrijven hun hoge kwaliteit groene koffiebonen op een duurzame manier te distribueren. Koffiebranders kunnen al vanaf één jute zak groene koffiebonen importeren.

Ook hebben ze toegang tot informatie over de koffieproducent en de koffieplantage en stimuleren ze de productie van (kleinschalige) koffieproducenten. Het platform is gebaseerd op een business model dat de duurzaamheid van hoge kwaliteit koffie verbetert en meer omzet overlaat voor de koffieboer. Het platform bestaat op dit moment uit meer dan 2000 koffiebranders en koffieproducenten uit twaalf landen die direct met elkaar handelen.

100 procent direct trade

Typica is in april 2021 opgericht door Japanners Ayane Yamada en Masashi Goto vanuit de behoefte aan een platform waar 100 procent directe handel mogelijk was, ook voor kleinere koffieproducten. Deze groep viel vaak buiten de boot vanwege de hoge minimale hoeveelheid per levering (een volle zee container) en de hoge financiële kosten. Typica verandert dit: via het online platform is 100 procent directe handel al mogelijk vanaf 1 jute zak (60 kg).

Daarnaast wil Typica een platform zijn waarop koffieboer en koffiebrander rechtstreeks met elkaar in contact staan en zo een (langdurige) relatie op kunnen bouwen. Zo wil het platform wederzijds begrip en communicatie bevorderen. Via deze weg wordt niet alleen de handel van goederen bevorderd, maar ook de uitwisseling van kennis en ervaringen om zo de kwaliteit van de wereldwijde distributie te verhogen. Oprichtster Yamada zegt hierover: ‘Ik heb het gevoel dat veel mensen in de koffie-industrie het verlangen delen om sterke relaties op te bouwen met koffieproducenten en om de duurzaamheid van heerlijke - en eerlijke - koffie te verbeteren.’

Duurzaamheid en transparantie

Door de sterk fluctuerende prijzen op de wereldhandelsmarkt voor koffie is het voor koffieboeren lastig een stabiel inkomen te genereren. Die onzekerheid weerhoudt hen er soms van investeringen te doen in hun bedrijf. Ook kiezen veel producenten er door die onzekerheid voor om andere gewassen te gaan verbouwen of te stoppen met hun landbouwbedrijf.

Door rechtstreeks handelsrelaties te bouwen tussen koffieproducenten en afnemers kan die wereldhandelsmarkt worden overgeslagen en een voor beide partijen goed prijsniveau worden afgesproken, soms ook voor langere tijd zodat de boer zekerheid van inkomen heeft.

Typica garandeert daarnaast volledige transparantie. Via het online platform is er toegang tot informatie over de koffieproducent, de koffieboerderij, de leveringsroute en informatie over de koffiebonen. De koffieproducenten kunnen zelf hun prijs zelf bepalen op het platform, zonder beïnvloeding door schommelingen in de internationale markt.

Ook kan de boer ervoor kiezen de koffie middels een blinde veiling te verkopen. Aangezien het tijdens de veiling niet mogelijk is te zien wie biedt en tegen welke prijs, kunnen kandidaten bieden wat zij als de beste prijs beschouwen op basis van hun eigen evaluatiecriteria. Dit leidt ertoe dat er geen prijsconcurrentie is bij het winnen van de veiling. Momenteel wordt zo’n 10 tot 20 procent van het totale aanbod blind geveild.

Nu ook in Nederland

Sinds de lancering in april 2021 is Typica (de naam verwijst naar een veel voorkomende koffievariëteit) uitgegroeid tot een netwerk van meer dan 2000 koffieproducenten en koffiebranders uit 12 landen.

Nu is het platform ook gelanceerd in Europa, Verenigd Koninkrijk, Zuid-Korea en Taiwan.  En is het dus ook voor Nederlandse koffiebranders mogelijk zich aan te sluiten. Inmiddels hebben enkele bekende specialty coffee-branderijen zich al aangesloten, zoals Keen van Bonne Postma en Rob Kerkhoff of Friedhats van meervoudig Nederlands baristakampioen Lex Wenneker en Dylan Sedgwick.

Voor 2025 wil Typica uitgroeien tot een community met meer dan 5000 koffieproducenten in 70 landen. De focus voor het eerste jaar ligt op het creëren van een community met 3000 koffieproducenten in 59 landen, waaronder dus Nederland.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.