'Hygiëne in de horeca gaat tegenwoordig verder dan alleen schoon'

'Hygiëne in de horeca gaat tegenwoordig verder dan alleen schoon'

Het hygiënevraagstuk is bijzonder actueel bij (horeca)bedrijven, zo merken algemeen directeur Bas Haagen en sales directeur Geert de Vries van Facility Trade Group. Volgens hen is een brede scoop, een integrale aanpak en samenwerken in de keten dé manier om dit aspect van de bedrijfsvoering te tackelen. 'De medewerkers moeten zich fijn voelen.'

Covid heeft de wereld veranderd. Zo neemt bijvoorbeeld de vraag naar hygiëne toe. ‘Het was vóór Covid voornamelijk schoonmaken en schoonhouden, maar nu gaat het breder dan dat alleen. Natuurlijk, schone toiletten zijn belangrijk. Want als de toiletten schoon zijn, dan straalt dat af op de rest van het restaurant. Dan denkt een gast sneller; dan zit het met het eten ook wel goed. Maar het gaat tegenwoordig wel verder dan alleen de sanitaire ruimten, hygiëne is ook een schoon servies, nette vloeren en een goed ventilatiesysteem’, weet De Vries.

Uitstraling A-merk en white label

Facility Trade Group ondersteunt als (merk)onafhankelijke facilitaire groothandel en gespecialiseerd in reinigingssystemen, hygiënische voorzieningen en non-food horecaproducten klanten bij de verandering. ‘Wij leveren, maar denken ook mee en adviseren. Wij bieden expertise, want we hebben namelijk specialisten in huis op allerlei vlakken’, zegt Haagen. Daarbij is het assortiment van de groothandel breed.

Haagen: 'De klant kan kiezen tussen koop en lease van de schrobzuigmachine.'

‘Voor de sanitaire ruimten zien we bijvoorbeeld een groeiende vraag naar non-touchsystemen. Wij hebben die in alle soorten en maten. Dat is belangrijk, een hotelketen of een theater vraagt immers wat anders dan een kantoorlocatie. Het theater wil een luxere uitstraling en vaak een A-merk, waar op veel kantoren een whitelabel meestal volstaat. Datzelfde geldt voor de vaatwassers, handdroogsystemen en de reinigingsmiddelen’, aldus Haagen.

Klein formaat schrobzuigmachine

Het assortiment is volgens hem continu in ontwikkeling, inspelend op de behoefte van de klant op het gebied van duurzaamheid, uitstraling en of kosten. ‘We hebben bijvoorbeeld nieuw in ons assortiment een klein formaat schrobzuigmachine opgenomen. Handig voor kleinere kantoorlocaties en horecabedrijven, die juist nu kleinere vloeroppervlakten makkelijk en goed willen reinigen.’ De klant kan daarbij kiezen tussen koop en lease van de schrobzuigmachine.

‘En we hebben een model van pay per user. Zo richten wij voor een scholengemeenschap de sanitaire ruimtes in en betaalt de school per leerling per jaar. In de hotellerie doen we hetzelfde door een all-in prijs per bezette kamer. We maken hiermee de kosten voor de school en voor horecabedrijven maximaal variabel en dat werd zeker de afgelopen coronaperiode erg gewaardeerd’, weet Haagen.

Beste koop- en bestelgemak

Het is precies hoe het bedrijf werkt, op basis van klantpartnership en expertise garanderen zij volgens Haagen de beste oplossing.

Voor de sanitaire ruimten zien we bijvoorbeeld een oplopende vraag naar non-touchsystemen”

‘Juist bij het vraagstuk hygiëne en alle veranderingen daaromtrent is een goed partnership essentieel. Wat heet, het is de succesfactor. Recent nog hebben we samen met een klant en het schoonmaakbedrijf een klantspecifiek schoonmaakplan ontwikkeld. Bij die klant werken steeds meer mensen thuis, waardoor delen van het kantoor leegstaan. Ze zochten een oplossing hoe deze nieuwe situatie kon worden vertaald naar een nieuw schoonmaakplan. We hebben toen een concept ontwikkeld met als onderdeel de introductie van hygiënestations verspreid door het gebouw. Op deze stations kunnen medewerkers reinigingsmiddelen pakken om zelf hun werkplek te desinfecteren. Dat werkt heel goed, de medewerkers voelen zich hierdoor fijner. En dat is belangrijk tegenwoordig’, verklaart De Vries.

Facility Trade Group is volgens hem een schakel in de keten. ‘Kijk, wij leveren de producten, het schoonmaakbedrijf of eventueel eigen schoonmaakkrachten moeten het werk uiteindelijk uitvoeren. Dus wij kunnen wel iets verzinnen, maar is dit wel werkbaar in de praktijk? Daarom is ketensamenwerking zo belangrijk.’ Dat geldt voor hygiëne, maar ook als het gaat om duurzaamheid.

De Vries: ‘Zo hebben wij samen met een klant, een leverancier en een afvalverwerker een duurzame hygiëneoplossing gelanceerd waarbij de papierenhanddoekjes volledig worden gerecycled. We hebben onder meer een aparte afvalbak en aparte retourstroom opgezet, dat kan alleen dankzij een goede samenwerking.’

'Veel horecabedrijven met verschillende vestigingen hebben nog geen centraal inkoopbeleid en of uniforme assortimentskeuzes', zegt De Vries.

Integrale benadering

De sales directeur wil er maar mee zeggen dat hygiëne op tal van vlakken een brede scoop vraagt. ‘Ofwel, een integrale benadering.’ Daar is volgens Haagen nog veel winst te behalen. ‘Veel (horeca)bedrijven met verschillende vestigingen hebben nog geen centraal inkoopbeleid en of uniforme assortimentskeuzes. De ene vestiging bestelt A-merk reinigingsmiddelen bij groothandel X, de andere private label middelen bij de buurtwinkel om de hoek. Door dit centraal te regelen krijg je vat op de kosten en zorg je ervoor dat iedereen met de juiste middelen werkt die zorgen voor een echt schoonresultaat.’

Die integrale benadering is via Facility Trade Group overigens zo geregeld. ‘De klant en de verschillende vestigingen van de klant kunnen via ons bestelplatform bestellen en precies zien wanneer er is besteld, wat er is besteld, door wie er is besteld en wat de kosten waren. Daarnaast kan men met één druk op de knop precies hetzelfde nog een keer bestellen. Hoe makkelijk wil je het hebben?’

Dit artikel is gesponsord door Facility Trade Group.

Tarek Cherkawi, oprichter Johnny’s Burger: ‘Echt knapperige friet is essentieel voor ons hamburgertotaalconcept.’

Kwaliteit, snelheid en knapperigheid: het recept voor Johnny's Burger succes

Hamburgers en friet zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. In combinatie met bezorging is dit echter een uitdaging. In eerste instantie koos Johnny's Burger daarom voor aardappelpartjes. 'Dat werkte goed', vertelt founder Tarek Cherkawi, 'maar toen Lamb Weston met de REALLY Crunchy Fries kwam, zijn we toch overgestapt. Hamburgers en friet zijn gewoon de ideale en meest logische combinatie, en omdat de frietjes écht knapperig blijven, is één en één twee.'

Marcel de Jong en broer Hans van Hotel de Rustende Jager.

De Rustende Jager: van dorpsherberg tot modern horecabedrijf

Tijden veranderen, weet Marcel de Jong, eigenaar van hotel de Rustende Jager in Nieuw-Vennep, als geen ander. 'Om goed in te kunnen blijven spelen op de wens van de gast en continuïteit te blijven garanderen, moet je anders kunnen denken.' Als doorgewinterd horecabedrijf slaagt de organisatie er goed in om flexibel te blijven en te anticiperen op veranderende trends binnen de hospitalitysector. Daarnaast heeft De Rustende Jager veel aan de support van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

‘Iedereen met een Dinercadeau op zak, is een potentiële klant voor aangesloten restaurants.'

Dinercadeau: een effectieve manier om klanten te trekken

Dinercadeau is een veelzijdige en toegankelijke cadeaukaart en daarnaast voor horecaondernemers een effectief middel om meer klanten te trekken en hun zichtbaarheid te vergroten. Inmiddels zijn ruim drieduizend restaurants aangesloten en groeit het acceptantennetwerk nog dagelijks.

Gochu Gang kiest voor REALLY Crunchy Fries

Gochu Gang kiest voor REALLY Crunchy Fries

Wanneer je take-away bestelt, wil je dat het eten nét zo lekker is als wanneer je er ter plekke in een restaurant je vork of tanden in zet. Best een uitdaging, weet de gemiddelde horecaondernemer die thuisbezorgt. Zeker wanneer er frietjes in het menu zitten.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.