Het Stadshotel in Zutphen heeft een QR code op het bureau geplaatst, waarna de hotel manager na het scannen verschijnt als hologram en gasten welkom heet en meer verteld over het hotel. Ook de directeur van VVV Zutphen geeft hotelgasten als hologram meer informatie over de stad en het restaurantteam introduceert de menukaart.
Augmented reality
AR, ofwel augmented reality is een extra laag die over de werkelijkheid geprojecteerd wordt via je mobiel en maakt steeds meer zijn opmars binnen de horeca. Toen Ayhan Sahin, eigenaar van de ADAS groep kennis maakte met augmented reality wist hij direct dat dit voor zijn horecazaken een nieuwe toevoeging zou zijn.
'De afgelopen tijd is het begrip ‘persoonlijke benadering’ steeds meer naar de achtergrond verdwenen, terwijl dit binnen de gastvrijheid op nummer één staat. De hologrammen zijn geen vervanging van daadwerkelijk persoonlijk contact, maar juist een éxtra toevoeging hierop. Hoe mooi is het om na een persoonlijke check in, nog extra uitleg te krijgen in de kamer van een van onze medewerkers, of de directeur van de VVV die je meer over onze prachtige stad vertelt?', aldus een enthousiaste Sahin.
Innovatie
Sahin is gestart met het augmented reality project voor zijn hotel in Zutphen, maar heeft augmented reality voor vrijwel zijn gehele horecagroep omarmt als nieuwe innovatie. 'Bij de ADAS groep zijn wij continue op zoek naar die nieuwe belevenis voor onze gasten, de ervaring die écht blijft hangen. Binnenkort starten wij bijvoorbeeld ook met een augmented reality project voor ons nieuwe concept Chicago, waarbij de chef uit de menukaart komt als hologram. Dit gaat voor een geweldige belevenis zorgen', aldus Sahin.
Toepassingen augmented reality eindeloos
Volgens oprichter van het augmented reality bureau AR Technologies, Lennart Maas, zijn de toepassingen van augmented reality eindeloos. 'Augmented reality biedt de horeca een breed scala aan nieuwe ervaringen voor haar gasten; van een hologram die uitleg geeft bij een take away diner, tot het persoonlijke welkom in het hotel in Zutphen.
Augmented reality bestaat al een tijd, maar had altijd een grote gebruiksdrempel en er waren apps voor nodig. Met de technologie van vandaag is voor AR enkel een QR code of link nodig, wat de adoptie van augmented reality heeft doen versnellen. Het is bewezen dat AR ervaringen langer in het geheugen blijven hangen en tot meer interactie zorgt, voor horeca natuurlijk een uitstekende nieuwe toevoeging voor het creëren van belevenissen', aldus Maas.