Coen Masselink was een gerespecteerd hotelier in binnen- en buitenland, met tal van beroemde hotels op zijn cv. Hij studeerde begin jaren '70 aan de Hotelschool Maastricht, en was in zijn carrière onder meer general manager van de hotels Jan Tabak en Pulitzer in Amsterdam. Van 1999 tot 2007 leidde hij Kurhaus in Scheveningen, toen nog onder de vlag van Steigenberger.
Van Scheveningen naar Shangri-La
Masselink verliet Scheveningen voor een avontuur in Azië, bij de luxe hotelgroep Shangri-La. Eerst in Jakarta, waar hij onder meer getuige was van bloedige bomaanslagen bij een collegahotel. Iets wat hem gevormd heeft als mens, zie hij later.
In 2010 ging hij op verzoek van Shangri-La naar Macau om een nieuw hotel te openen van in totaal 1900 kamers over twee locaties. Een intensieve tijd, volgens Masselink. Nog voor de opening werd het managementcontract opgezegd en Masselink werd in 2011 door Shangri-La overgeplaatst naar Doha, Qatar. Daar bouwde de groep ook twee hotels.
Hier bleef de Nederlandse tophotlier vervolgens vijf jaar. In die tijd zag hij de stad groeien en het ene na het andere hotel uit de grond verrijzen in aanloop naar het WK voetbal in 2022.
Terug naar Nederland
In 2016 kwam hij met zijn gezin terug naar Nederland. Eerst stilletjes, als interim general manager van Hotel Amsterdam/De Roode Leeuw. In mei 2017 startte hij als general manager van Des Indes in Den Haag.
De keuze terug te keren naar Nederland was weloverwogen en werd gemaakt zonder dat Masselink al zicht had op een baan: ‘We – mijn gezin en ik – hebben besloten hier te blijven vanwege school van de kinderen', zei hij destijds in een interview met Misset Horeca. 'Dan moet je hopen dat er iets voorbijkomt, want in Nederland wordt niet zoveel gewisseld op gm-niveau. Maar geduld wordt beloond.’
Meesterhotelier
Masselink was al langer ziek, hij streed tegen alvleesklierkanker. Op 30 mei is hij overleden, 68 jaar jong. Hij laat een vrouw en vier kinderen achter. Er is een online condoleanceregister geopend.
Ook laat hij een branche achter die hem zo lief is. Hij hield van de historie van beroemde bedrijven waar hij werkte en probeerde die verhalen toe te passen in de operatie. Bij nieuwe hotels besteedde hij veel tijd aan het creëren en vertellen van nieuwe verhalen, om een hotel nog meer te laten leven.
Daarnaast stak hij veel energie in het opleiden van een nieuwe generatie hoteliers en wilde hen vooral bijbrengen hoe belangrijk het is goed met medewerkers om te gaan en echt aandacht en een luisterend oor voor ze te hebben. De hotellerie, en in het bijzonder de Haagse, gaat hem missen: Coen Masselink, meesterhotelier.