Scheepsbouwer Damen Shipyard in Vlissingen beschikt over een kraan die identiek is aan de kraan waar Faralda Crane Hotel in Amsterdam in huist. Damen wilde van de kraan af en zocht een nieuwe eigenaar. Verschillende partijen werden benaderd of ze een nieuwe bestemming hadden voor de enorme scheepskraan, veel van hen noemden de naam van Edwin Kornmann Rudi. Hij is in Nederland een van de weinigen die ervaring heeft met het herontwikkelen van een dergelijke kraan.
Enkele weken geleden werd hij benaderd of hij interesse had. Dat had hij. 'Het is exact dezelfde kraan. Dus ik kan gewoon alle bouwkundige tekeningen en ontwerpen van de architect die ik al heb voor Amsterdam doorsturen naar Rotterdam. Dat scheelt zo alweer €700.000 op de begroting. Het wordt een kopie van Faralda in Amsterdam, met weer drie suites. Wel krijgen ze alle drie een eigen, uniek interieur.'
De realisatie van het kraanhotel in Amsterdam kostte uiteindelijk €4,5 miljoen, die in Rotterdam wordt een stuk goedkoper. Niet alleen vanwege het besparen op architect- en bouwkundige tekenkosten, maar ook omdat Kornmann Rudi weet wat hem te wachten staat en verwacht dat het proces dus gestroomlijnder en daarmee efficiënter gaat. 'Ik weet in welke valkuilen ik niet moet trappen.'
De kraan wordt deze week van Vlissingen naar Rotterdam gevaren. Voorlopig wordt hij bij een scheepswerf geplaatst, waar de kraan verbouwd gaat worden tot driekamerhotel. Een definitieve locatie voor het kraanhotel is er nog niet. 'We gaan binnenkort locaties bekijken. Maar hij komt aan de Maas, aan het water. Niet ergens achterin Kralingen.'

Waar het proces van bouw vergunningen in Amsterdam jaren duurde, ook omdat Kornmann Rudi aan het pionieren was, weet hij nu beter welke stappen moeten worden gezet. 'Eerst moet de financiering rond zijn, maar er zijn nu al vijf grote partijen die hierin geloven. Dan moet de locatie worden gekozen en ik wil, contractueel vastgelegd, het volledige en onvoorwaardelijke commitment van de gemeente. Pas dan gaan we beginnen met verbouwen.'
Omdat er nog geen locatie is, en het vergunningentraject pas kan worden gestart als die bekend is, verwacht de eigenaar dat het nog zo'n anderhalf tot twee jaar zal duren voor Faralda Crane Hotel Rotterdam de deuren opent.
Een van de betrokken partijen in het project is Damen zelf, de voormalig eigenaar van de kraan. 'Ze hebben mij de kraan geschonken, ik ben 100 procent eigenaar', zegt Kornmann Rudi, die de kraan heeft ondergebracht in zijn Faralda Restauratie Fonds.
Gevoel van rock 'n' roll vasthouden
Faralda Crane Hotel Amsterdam is uniek, soms over de top en richt zich nadrukkelijk op free spirits en open minded people, zoals de flamboyante eigenaar het zegt. Door het concept te dupliceren bestaat het risico dat dat gevoel en de authenticiteit wat verloren gaan, of bij de nieuwe kraan minder aanwezig zijn. Kornmann Rudi zegt daar niet bang voor te zijn. 'Meer komen er niet. Simpelweg omdat er niet meer van deze kranen zijn. De rauwheid van een havenkraan, het bijzondere interieur en het concept van 'invites only' wordt ook toegepast in Rotterdam, en passen volgens de eigenaar goed bij die stad.
Wel moet hij keuzes gaan maken: deel van het succes in Amsterdam is dat hij er veel is en de meeste gasten zelf ontvangt. Dat is lastiger met twee locaties. Voor Rotterdam gaat hij op zoek naar de juiste persoon. Ook het team moet worden uitgebreid. 'Ik wil daarmee gaan rouleren, dat mensen zowel in Amsterdam als Rotterdam werken.'