O’Tacos betreedt in Nederland een markt waar al twee tacoformules actief zijn. Taco Mundo staat inmiddels op 28 vestigingen, Taco Bell opende begin dit jaar de vijfde locatie, in Rotterdam. Toch denkt O’Taco's dat er ruimte is voor een derde tacoformule en kwam in 2018 naar Nederland met een eerste vestiging in Utrecht.
Franse taco vs Mexicaanse taco
O’Tacos is namelijk gestoeld op de Franse taco variant, niet te verwarren met de Mexicaanse taco waar die andere twee ketens groot in zijn. De Franse keten richt zich op een multi-culturele doelgroep en op het primaire leeftijdssegment tussen 15-25 jaar. Een verborgen troef is ook dat het menu 100% halal is, iets wat alleen impliciet wordt meegenomen in de communicatie. Gasten kunnen hun taco’s zelf samenstellen door te kiezen uit de zes vleeskeuzes (halal) en een vegetarische optie. Frietjes en de Sauce Fromagère maken de O’Tacos compleet.
Het jaar 2020 was voor iedereen in de horecasector moeilijk. Maar dankzij de korte wachttijden is voor O’Tacos de negatieve impact relatief beperkt gebleven en vergelijkbaar met andere grote fastfoodketens. Sinds 2020 zet O’Tacos ook meer in op thuisbezorging, wat enorm aan belang heeft gewonnen tijdens de coronacrisis.
Groei middels franchise
Nu komt de focus te liggen op verdere groei. Na successen op de Franse en Belgische markt, richt O’Tacos zich nu op de Duitse en Nederlandse markt. De eerste locatie opende in 2018 in Utrecht, waarna er meer zullen volgen met Maastricht als eerstvolgende locatie. Bij de opening van Utrecht werden ook Rotterdam en Amsterdam genoemd als gewenste locaties.
Om die groei te bewerkstelligen, is de keten op zoek naar ervaren lokale ondernemers die onderdeel willen uitmaken van dit mooie verhaal en een vestiging willen franchisen. Daarbij belooft de keten een sterke business case, waarbij relatief lage investeringen gecombineerd worden met substantiële omzetten en gezonde marges. Voor de werving en selectie van potentiële franchise kandidaten voor de Nederlandse markt werkt O’Tacos samen met Conceptional.
O’Tacos begon in 2007 in de Franse stad Grenoble, waar drie ondernemers een fastservicerestaurant voor Franse taco's ontwikkelde. Dat waren Patrick Pelonero en de broers Silman en Samba Traoré. Al snel besloten ze franchising in te zetten als primaire groei-strategie, waarna O’Tacos in een kort tijdsbestek de Franse en Belgische markt veroverde. Inmiddels staat de teller op bijna 250 locaties, waarvan er zo’n 50 in België werden geopend in slechts 2 jaar tijd.
Digitale footprint groter dan McDonald's en Burger King
Zelf zegt O’Tacos dat het succes achter de formule onder andere is te danken aan de intensieve en innovatieve social mediacampagnes, waarbij het bedrijf trouw bleef aan zijn identiteit en doelgroep. De digitale footprint (aantal volgers) van O’Tacos steekt zelfs gevestigde namen als McDonald’s en Burger King voorbij. Zo nodigden zij bekende rappers uit in hun restaurants die zorgden voor veel belangstelling en publiciteit en werden diverse activaties ingezet online, zoals de ‘Gigatacos challenge’.
Digitale tools zoals Kiosks, Click & Collect en een Loyalty Program zorgen voor korte wachttijden, hogere productiviteit en herhaalbezoekers. Naast digitale innovaties zet O’Tacos ook in op productinnovaties. Zo is onlangs de ‘O’Belge’ gelanceerd met de bekende Dallas saus. Ook op operationeel vlak is het O’Tacos concept door de jaren heen aangescherpt waardoor ze een hoge productiviteit kunnen bereiken.