Accor had al als ondertitel ALL: Accor Live Limitless. Daar kan nu ook Work Limitless aan worden toegevoegd. Met de introductie van meetingconcept All Connect kunnen mensen binnen de omgeving van Accor zowel fysiek als online overleggen met collega's wereldwijd middels Microsoft Teams. Daarnaast groeit Accor ook zelf nog fysiek, met 10 hotels in de Benelux erbij de komende jaren.
55 procent al hybride
Met All Connect wil Accor inspringen op de vraag naar meetings en evenementen waar mensen zowel fysiek als virtueel aanwezig kunnen zijn. Die vraag is sinds het begin van de pandemie sterk toegenomen, zowel als gevolg van reisbeperkingen als door het verbod op samenkomen.
Op dit moment biedt 55 procent van de Accor hotels met meetingruimtes ook de mogelijkheid tot hybride vergaderen. Vanaf april wordt All Connect uitgerold. Voor het eind van 2021 wil Accor dat wereldwijd 100 procent van haar hotels met meeting ruimtes dat nieuwe hybride concept aanbieden. Dat geldt voor alle Accor-merken, van economymerken als ibis of Mercure tot luxe als Banyan Tree of Mgallery.
Als platform is gekozen voor Microsoft Teams. Zo kunnen aanwezigen in de hotels middels Microsoft Teams Rooms en Surface Hub 2S worden verbonden met mensen op locaties elders in de wereld. Het concept van All Connect richt zich voornamelijk op kleine bijeenkomsten van 8 tot 50 mensen die fysiek aanwezig zijn. Daarbij worden voorlopig de strenge hygiënemaatregelen genomen uit het Allsafe programma, dat Accor samen met Bureau Veritas ontwikkelde.
Trend blijft ook na corona
Onderzoek van Accor wees uit dat 50 procent van de fysieke bijeenkomsten die door gasten in 2021 al waren geboekt, zullen overstappen naar een virtueel format. Daarnaast ziet 70 procent van de respondenten in het onderzoek het aanbieden van hybride vergaderen inmiddels als een belangrijke dienst.
Sectoranalyses wezen eerder al uit dat de trend van vergaderen en ontmoeten op afstand waarschijnlijk ook na de pandemie zal aanhouden. Ook als bedrijven weer dezelfde budgetten hebben als voor corona. De nieuwe mogelijkheden bieden nagenoeg dezelfde ervaring, maar kosten minder tijd, geld en energie. Het beperken van (vlieg-) reizen is daarnaast beter voor het milieu en zorgt voor een betere work-life balance voor medewerkers.
Manier van werken heruitvinden
‘De covid-19 pandemie heeft ervoor gezorgd dat zakelijke reizigers een meeting- en eventplanners hun manier van werken hebben moeten heruitvinden', zegt Patrick Mendes, group chief commercial officer bij Accor en verantwoordelijk voor sales, marketing, distributie en loyalty.
‘Virtuele en hybride formats zijn essentieel onderdeel geworden van de dagelijkse manier van werken. Accor's nieuwe concept All Connect wordt een belangrijke tool voor onze zakelijke gasten. Met All Connect kunnen ze op een veilige manier kwalitatief hoogwaardige hybride meetings opzetten. En we zijn opgetogen dat we voor dit nieuwe concept kunnen samenwerken met Microsoft Teams, dat elke dag ruim 115 miljoen gebruikers virtueel bij elkaar brengt.’
Mendes noemt All Connect een nieuw voorbeeld van hoe Accor reageert op de coronacrisis en de veranderingen die dat teweeg brengt in de hospitality industrie. Eerder al werd veiligheidprogramma Allsafe gelanceerd en met de uitrol van hotel Office verhuren steeds meer Accor-hotels kamers als werkplek.
Toekomst van werk is hybride
‘De toekomt van werk is hybride en de diensten die organisaties hun klanten – en medewerkers – bieden zijn daar een afspiegeling van’, zegt Jean-Philippe Courtois, executive vice president en president global sales, marketing & operation bij Microsoft. ‘Wij willen dat zoveel mogelijk mensen kunnen profiteren van deze nieuwe manier van werken, op een manier die de groei en ambitie van bedrijven niet in de weg staat. Daarom zijn we blij met de samenwerking met Accor in All Connect, waar wij helpen hun gasten en klanten verbonden te laten zijn met hun werk, waar ze ook ook zijn.’