Vaak zijn rolmodellen mensen of organisaties die van de gebaande paden afwijken en succesvol zijn door het net even iets anders te doen. Ze weten zich aan te passen en hebben het lef om voor de troepen uit te lopen.
Aanpassen aan het nieuwe normaal
Voor de troepen uitlopen betekent niet dat je via schreeuwerige krantenkoppen een punt wilt maken. De helden zijn ondernemers die kansen zien in constructief overleg, bouwen aan relaties, kennis delen en die zich aanpassen aan het nieuwe normaal. Voor mij zijn de helden de horecaondernemers die de nieuwe regels zo goed mogelijk proberen na te leven. Die kansen zien in bezorgen en daar alles uithalen. En de ondernemers die nu durven te investeren. Onder de radar, maar toch voor de troepen uit.
Nieuwe generatie medewerkers
Voor maart 2020 werkten we in de horeca aan het boeien en binden van onze medewerkers. Niet via hogere uurlonen en concurreren met de buurman, maar met persoonlijke aandacht en oog voor groei en ontwikkeling. We zorgden voor een goed en modern HR-beleid, dat past bij de nieuwe generatie medewerkers. Het was een ‘war for talent’, met als wapens aandacht, ontwikkeling en creëren van werkgeluk.
Het tij gaat keren
Helaas is de wereld voor nu veranderd. We kunnen makkelijker aan goed personeel komen, want meer mensen zoeken werk. De omzet blijft achter, want we kunnen onze horecazaak niet op volle kracht laten draaien. Maar één ding is zeker: het tij gaat weer keren.
Voor de troepen uit
Over een tijd kunnen we weer tevreden naar onze volle terrassen en tafels kijken. Laten we zorgen dat we ons gave HR-beleid uit de war for talent ook in deze lastige periode vasthouden. Want aandacht, ontwikkeling, training en elkaar beter willen maken zijn van alle tijden. Onder de radar, maar voor de troepen uit: zo overwin je elke crisis en blijf je een held in mijn ogen.
Albert Pronk
Trainer/docent SVO vakopleiding food
a.pronk@svo.nl