Reizigers kunnen op Schiphol een QR-code scannen vanaf één van de fysieke banners of mediaschermen die zich bij en na de securitycontrole op de luchthaven bevinden. Via deze QR-code plaatsen zij hun bestelling, rekenen online af en kiezen een tijdstip om hun bestelling na security op te halen.
Schiphol is een van de eerste luchthavens die deze online bestelservice aan haar reizigers aanbiedt. Al eerder konden bezoekers van Schiphol Plaza vooraf een order plaatsen, via de Foodsy-app. Omdat het vooraf bestellen van eten en drinken succesvol bleek, breidt de luchthaven nu samen met HMSHost International uit naar horecalocaties achter de securitycontrole. HMSHost stond in 2019 op plek 8 van de Top 100 Grootste Horecabedrijven. Nagenoeg alle horeca in Lounge 1 (Schengen) nemen deel waaronder Starbucks, La Place, Grand Café Het Paleis en Grab & Fly.
Digitale innovaties
Irene Muysson, Head of Retail, F&B, Commercial Services bij Amsterdam Airport Schiphol: 'COVID-19 vraagt om nieuwe oplossingen, ook op Schiphol. De inzet van digitale innovaties draagt bij aan veilig, gemakkelijk en snel reizen. Deze service biedt verschillende voordelen. Als reizigers bij security moeten wachten dan kunnen zij die tijd gebruiken om alvast een bestelling te plaatsen, zoals een maaltijd of drankje. Ook hoeven zij bij aankomst in de Lounge niet in een rij te staan, omdat de bestelling op het aangegeven tijdstip klaarstaat. Er blijft tijd over om nog even voor te bereiden op de reis of te ontspannen. Het aantal contactmomenten is beperkt omdat alle handelingen, van bestellen tot betalen, online plaatsvinden.'
Contactloze transacties
Walter Seib, CEO HMSHost International: 'Als wereldwijde marktleider in de voedings- en horecasector voor mensen die onderweg zijn, is het niet meer dan logisch dat we in deze tijd -waarin reizen een gevoelig onderwerp is- de ontwikkeling van ons digitale bestel- en betaalplatform hebben versneld. Met deze service komen we tegemoet aan de vraag van onze klanten naar contactloze transacties en snellere dienstverlening en onze gasten de aandacht blijven krijgen die ze van ons mogen verwachten. We zijn trots dat we samen met onze partner Amsterdam Airport Schiphol deze service kunnen bieden en daarmee een bijdrage leveren aan een snelle, veilige en comfortabele reis via de luchthaven.'
Er komen op verschillende locaties bij en achter de securitycontrole banners en digitale schermen met een QR-code. Deze QR-code brengt reizigers naar een bestelpagina waar zij kunnen kiezen bij welke horecagelegenheid ze een bestelling willen plaatsen. Na de pilotperiode wordt geëvalueerd of het aantal horecagelegenheden waarbij je vooraf kunt bestellen wordt uitgebreid.