Van de hotels die weer open zijn, heeft nog bijna 60 procent een bezettingsgraad van onder de 20 procent. Voor 31 procent ligt dit percentage tussen de 20 en 40 procent en slechts zo’n 10 procent van de hotels weer open ziet een bezettingsgraad tussen de 40 en 60 procent. Nog geen van de ondervraagde hotels zit boven de 60 procent bezetting.
Wel zag een aantal hotels al positieve uitschieters tijdens het Hemelvaart- en Pinksterweekend, met name door boekingen van Nederlandse toeristen. Het aantal boekingen voor Nederlandse hotels lag eind mei hoger dan het wereldwijde gemiddelde.
Ondanks dat bij veel hotels de boekingen nog uitblijven, is een aanzienlijk deel van de respondenten optimistisch over het feit dat de branche binnen afzienbare tijd in staat is op te krabbelen. 44 procent van hen schat in het 4e kwartaal van 2020 weer dezelfde bezettingsgraad te hebben als voor de coronacrisis. 22 procent verwacht dit in het 1e kwartaal van 2021 en 34 procent verwacht later dan het 1e kwartaal van 2021 weer op hetzelfde niveau als voor de lockdown te zitten.
Elk hotel treft maatregelen
Zonder uitzondering hebben alle open hotels één of meer hygiënische voorzorgsmaatregelen genomen om personeel en gasten te beschermen. Liefst 74 procent heeft gebruik gemaakt van een combinatie van maatregelen: zij hebben het personeel geïnstrueerd met duidelijke protocollen, beschermingsmiddelen voor personeel/gasten in huis gehaald en een baliescherm bij de receptie geplaatst.
Verder geven veel respondenten aan looproutes te hanteren, de openbare toiletten te hebben gesloten en het ontbijt enkel op de kamer te serveren.
Tijd goed benut
Veel hoteliers geven aan de tijd dat ze gesloten waren goed te hebben benut. Zo is deze periode gebruikt om de multi-inzetbaarheid van het eigen personeel te vergroten en velen sprongen bij op afdelingen waar dit het meest nodig was, bijvoorbeeld wanneer tijdelijk afscheid was genomen van outsourced personeel. Hierbij hebben veel werknemers het juíst als interessant en leerzaam ervaren zich eens te verdiepen in de werkzaamheden van een collega.
Ook hebben veel hotels van de nood een deugd gemaakt door in de afgelopen periode hun hotels een likje verf en een goede opknapbeurt te geven. Er zijn veel klusteams gevormd en met grote inzet werd getracht een frisse start te maken op het moment dat gasten weer welkom waren in de hotels.
Eén front office manager gaf aan dat zij het fijn en waardevol vond om gezamenlijk de handen uit de mouwen te steken: 'het droeg bij aan ons teamgevoel en ik was me nooit eerder zo bewust van de veelzijdigheid van ons team.’
Hoop op herstel door toename in toerisme
Het kabinet wijzigt voor veel Europese bestemmingen vanaf 15 juni het reisadvies van code rood/oranje naar code geel. Veel respondenten geven aan dat zij hun hoop hierop vestigen en dat zij het opstarten van het internationale vliegverkeer als belangrijkste vereiste zien voor verder herstel van de hotelbranche.
Veel vliegmaatschappijen breiden hun dienstverlening steeds meer uit. KLM verhoogt het aantal vluchten in juli bijvoorbeeld met 60 procent en vliegt dan - met een lagere frequentie - weer op 78 procent van de initieel geplande bestemmingen. Ook discounters Easyjet en Ryanair starten de dienstverlening weer op.
Uit onderzoek van Horwath HTL bleek wel dat veel hotels verachten dat het herstel van lokaal toerisme een stuk sneller zal gaan dan van internationaal toerisme.
Hotels weer open: vakantie in eigen land
Ondertussen worden diverse initiatieven ontplooid door de Nederlandse hotelbranche om vakantie in eigen land te stimuleren. Staycation Nederland en Toerist in Nederland hebben bijvoorbeeld boekingsplatformen opgericht waar hotels zich bij kunnen aansluiten.
En onder het motto 'Hier moet je zijn’ worden, als start van een gezamenlijke herstelaanpak, Nederlanders, Duitsers en Belgen geïnspireerd voor een veilige vakantie in Nederland. Het initiatief wordt ook door Nederlandse influencers en reisvloggers ondersteund via de campagne Welkomterugin.nl.
Creativiteit en aanpassingsvermogen
Het blijft spannend in welke tempo het herstel van de hotelbranche zich zal doorzetten. Uiteindelijk zullen internationale ontwikkelingen het grote verschil moeten gaan maken maar de branche zet zich in ieder geval eensgezind in om het tij te keren.
De positieve kant van deze crisis zit hem in het aanpassingsvermogen dat hoteldirecties hebben getoond. Zij hebben hun vaste team omgeschoold en flexibel ingezet en men wist omzet te genereren door zich creatief op te stellen, bijvoorbeeld door kamers te verhuren als werkruimte of aan zorgpersoneel.
Voor dat verhuren van kamers als werkplek, wat door de lage bezettingsgraden in combinatie met het feit dat nog altijd veel Nederlanders thuiswerken, ontstaan nu ook speciale boekingsplatforms voor werkplekken in hotelkamers.
De gegevens zijn verzameld door hoteluitzendbureau Ivoren Wachters in een enquête die door bijna honderd hotels is ingevuld.