Een van de eerste platforms was Voordethuiswerkers.nl, opgericht door Olivier Kruger en Seffie Treistman. 'Door de coronacrisis werken veel mensen vanuit huis, terwijl hun partner en kinderen ook thuis zijn. Dat brengt spanningen met zich mee', zegt Treistman. 'Wie wil werken zonder spelende kinderen, bellende partners of andere afleidingen, kan zijn toevlucht zoeken in een eigen hotelkamer. Zo hopen we thuiswerkers en hotels door deze coronacrisis te helpen.'
'Veel zzp’ers en flexwerkers weten hoe fijn een flexwerkplek is. Ook de rest van werkend Nederland heeft behoefte aan een werkplek buitenshuis. Hotelkamers zijn hier uiterst geschikt en bieden corona-veiligheid: het zijn afgesloten ruimtes, waardoor de afstand van anderhalve meter gewaarborgd is. Ook worden de kamers na elk bezoek gereinigd om besmettingen te voorkomen.'
Door de coronacrisis staan honderden hotels leeg, zitten tienduizend werknemers thuis en kampen de hotels met financiële problemen. 'Door hotelkamers te verhuren hopen we ook hotels en hun werknemers een handje te helpen', aldus mede-initiatiefnemer Olivier Kruger.
Op dit moment hebben tienbtallen hotels door het hele land zich bij VoorDeThuiswerkers.nl aangesloten. De werkplek-hotelkamers zijn te huur vanaf 35 euro per dag of 400 euro per maand. In de kamers zijn een bureau, stoel en betrouwbare wifi beschikbaar en er kan natuurlijk gebruik worden gemaakt van het toilet.
App om werkplekken te huren
Een stap verder gaat het platform Meow (My ExtraOrdinary Workspace), een initiatief van ontwerpstudio D/Dock. Zij ontwikkelden niet alleen een website, maar zelfs een app waarin professionals op zoek naar een werkplek en hotels elkaar kunnen vinden.
Meow wordt gelanceerd in nauwe samenwerking met een aantal bekende Amsterdamse hotels: De L'Europe Amsterdam, Pestana Amsterdam Riverside, Lloyd Hotel, Hotel Mercier, Kimpton De Witt, Hotel Pontsteiger, Element Hotel, Hotel De Hallen en Hotel MAI.
Het platform werd overigens al ontwikkeld vóór de plotselinge uitbraak van Covid-19 (corona). Opgerichter D/Dock, een internationale concept- en ontwerpstudio in Amsterdam, ziet al langer veel potentie in blending en het beter benutten van beschikbare ruimten, vanwege de voordelen voor gebruikers, eigenaren, klimaat en maatschappij.
Door de coronacrisis is de lancering versneld en heeft D/Dock het platform aangepast en maatregelen genomen volgens de richtlijnen van het RIVM. De komende weken kunnen gebruikers en hotels zich alvast aanmelden. Het platform is te gebruiken zodra de Amsterdamse hotels weer daggasten mogen verwelkomen.
Meow-leden kunnen kiezen voor een werkplek in gemeenschappelijke ruimtes of voor een eigen hotelkamer. De app richt zich specifiek op on-demand werkplekken, reserveringen zijn te maken via de website. Een werkplek in de gemeenschappelijke ruimte kost 15 euro per dag. Dat is inclusief een eerste koffie, snelle wifi en oplaadpunten. Ook kunnen hotels aanvullende kortingen bieden op voorzieningen zoals restaurants, vergaderzalen, fitness en zelfs het zwembad. Er zijn geen abonnementskosten aan verbonden.
Zelf regelen
Ook zijn er nog hotelbedrijven die het verhuren van hun ruimtes als werkplekken zelf regelen. Bijvoorbeeld Yays, dat haar serviced apartments aan de Bickersgracht en Entrepothaven tussen 08.00 en 21.00 verhuurt. 'Het gaat om enkele tientallen boekingen', zegt ceo van Yays Peter Heule. 'En dit aantal stijgt elke week naarmate het thuiswerken langer de norm is.'
Golden Tulip Central in Den Bosch sloot voor het eerst in haar 115-jarig bestaan de deuren, zegt directeur Karin Rademakers. Na een maand opende het hotel weer volgens de richtlijnen van het RIVM en verhuurt nu de vergaderzalen als privé werkplek. Vanaf 32,50 per dag kunnen mensen terecht om te werken, inclusief koffie, thee, water en iets lekkers.
Ontsnappen aan drukte thuis
Ook QO Amsterdam verhuurt zelf ruimtes, vooral aan corporate klanten die veilige werkplekken zoeken voor hun medewerkers. ‘Enkele van die corporate klanten leggen bijvoorbeeld een aantal dagdelen per week vast', zegt Onno Muller van QO. 'Voor ons is het mooi om toch wat omzet te genereren, en voor hen kan het helpen om medewerkers bijvoorbeeld de mogelijkheid te geven even te ontsnappen aan de drukte thuis.’ Voor zo’n 40 euro per dagdeel is de ruimte te huren, inclusief koffie, thee en parkeren.
Pincoffs in Rotterdam was een van de eersten die al in de eerste dagen na de sluiting de kamers ombouwde tot kindvrije thuiswerkplekken. ‘Op dit moment worden veel werknemers gedwongen om thuis te werken, maar dat is niet altijd de meest comfortabele plek’, aldus hotelmanager Marjolein van Asperen.
De kamers en suites van Pincoffs hebben normaal gesproken prijzen tussen de 125 en de 325 euro, maar kunnen nu voor enkele uren gehuurd worden als werkplek. ‘Voor een dagdeel is het 45 euro inclusief koffie, thee en water op de kamer’, zegt Van Asperen. ‘Voor een hele dag tot uiterlijk 6 uur ’s avonds is het 75 euro.'