Anderhalve meter afstand, maximaal 30 personen binnen en een triage aan de deur. De algemene regels leveren veel horecaondernemers al genoeg kopzorgen. Toch gaat Peter van Eijl, eigenaar en franchisegever van Doppio Espresso vol overtuiging een stap verder. Extra maatregelingen als: vrijwillige registratie van gegevens door gasten, inzet van een gloednieuwe bestel-app tot een ingrijpende aanpassing van het menu, alles om risico uit te sluiten en te helpen om verspreiding van het virus tegen te gaan.
Peter van Eijl: 'Ik vind dat wij onze verantwoordelijkheid moeten pakken door een uiterst veilige omgeving te scheppen met veilige producten voor onze gasten en ons team. Deze veiligheid is het meest zichtbaar in onze compleet aangepaste lunchkaart. We hebben gekozen al onze broodjes centraal in een veilige omgeving te produceren en te verpakken. Voedselbereiding en beweging in de keuken van onze vestigingen is hiermee geminimaliseerd. Dit is geen verplichting vanuit de overheid, maar wordt door onze hygiëne partner wel geadviseerd. Onze gastvrijheid en koffiekwaliteit blijven zoals onze gasten het gewend zijn.’
Hiermee neemt Doppio bewust afscheid van ambachtelijk en in huis bereide broodjes. 'We konden dat voorheen in de kleine keukens van de locaties doen. Maar we kunnen geen anderhalve meter afstand garanderen in die keukens. Misschien denken mensen dat we te ver gaan. Maar ik ga in deze tijd liever te ver dan dat we het verkeerd doen', zegt Van Eijl in een videoboodschap.
Vrijwillige registratie
De vrijwillige registratie werkt als volgt: gasten kunnen hun gegevens, tijdstip van bezoek en tafelnummer noteren. Die formulieren worden in een afgesloten envelop 14 dagen bewaard. Mocht een gast binnen die 14 dagen ziek worden en postitief testen op corona, dan kan Doppio andere gasten die op dat moment in de zaak waren en aan naastgelegen tafels zaten, waarschuwen. 'We hopen dat we op die manier verdere verspreiding helpen voorkomen', zegt Van Eijl. 'Daarmee kunnen ook nieuwe maatregelen worden voorkomen, want nog zo'n lockdown kan de horeca niet aan.'
Bestel-app
Gasten van Doppio Espresso kunnen binnenkort hun bestelling en betaling regelen via hun eigen smart phone. De ontwikkeling van de Doppio bestelapp is versneld, zodat gasten de keuze hebben om contactloos hun bestelling te doen, terwijl ze in de zaak of op het terras zitten.
Bestellen van de menukaart bij de bediening van Doppio blijft ook gewoon mogelijk. Voorlopig kies je iets van een menukaart die slechts één keer gebruikt wordt, ook weer om het risico te verkleinen.
Vol vertrouwen werkt Van Eijl met zijn team en ondernemers samen naar het moment dat gasten weer kunnen komen genieten van de vertrouwde koffie, taartjes en lunch, de medewerkers en omgeving.
Lokale initiatieven
Sommige Doppio ondernemers zoeken daarnaast lokaal verschillende samenwerkingen om op een creatieve manier ook iets meer omzet te kunnen maken. Jelle Stoker van Doppio Espresso Joure: ‘Wij werken heel goed samen met de buurt en hebben ondertussen nieuwe afspraken gemaakt over bijvoorbeeld looproutes. Met onze buurvrouw zijn we een paar stappen verder gegaan; zij heeft een Italiaans restaurant. We hebben afgesproken dat ik overdag haar terras mag gebruiken. ’s Avonds ontvangt zij vanaf 1 juni haar gasten bij ons. Daarbij verzorgen wij dan weer in de avonduren de drankjes.’