Op 15 maart 2020 besloten Martin en Carla van Bourgogne niet alleen sterrestaurant Merlet en hun grand café te sluiten, ook de hotelkamers gingen op slot. ‘Wij vonden dat we zonder onze restaurants maar een half product konden leveren. Nu hebben we er iets op bedacht waardoor het wel kan binnen de 1,5 meter richtlijnen.'
24 april heropent het hotel ‘intelligent’. ‘Gasten kunnen straks bij ons weer even ontsnappen aan de stress van het (thuis)werk, thuis-school en alle andere zorgen. Lekker fietsen door de duinen en uitwaaien aan het strand.'
Jonathan Zandbergen
Het menu van chef Jonathan Zandbergen van restaurant Merlet, De Smaak van Nederland, zal in vier gangen op de hotelkamer genuttigd worden door de gasten. Ook dagschotels vanuit grand café Bourgogne worden tot de kamerdeur gebracht. Ontbijten doen gasten ook op hun kamer.
Jonathan Zandbergen
1,5 meter economie
Martin en Carla van Bourgogne benadrukken dat ze natuurlijk alle geldende regelgeving naleven. ‘Dat betekent een heel andere manier van werken. 1,5 meter afstand in een gastvrijheidsbedrijf… Niet wat je voor je ogen hebt, maar voorlopig is dit de situatie in Nederland.'
Maatregelen die ze nemen:
- Bij het inchecken sleutel op afstand overhandigen.
- Wij kunnen niet meer persoonlijk meelopen naar de kamer.
- De wellness faciliteiten (zwembad, sauna, stoomcabine, fitness, solarium, beautysalon) zullen gesloten blijven
- Restaurant Merlet en Grand Café Bourgogne zijn gesloten, de keukens zijn wel open voor ontbijt, een uitgebreid 4-gangendiner of een dagschotel op de kamer.
- Via de website kunnen gasten alleen reserveren voor maximaal 2 personen. Andere samenstellingen alleen in overleg.
- Wij serveren tot aan de kamerdeur en komen niet op de kamer tijdens het verblijf.
Op 15 maart besloten de ondernemers de deuren van hotel-restaurant Merlet te sluiten. ‘Eerst opruimen en schoonmaken. Daarna hebben we onze medewerkers naar huis gestuurd. Met de opdracht om thuis te blijven.’
Hotels mochten al deze tijd wel geopend blijven, maar Merlet is toch dichtgegaan. ‘We vonden dat we zonder ons restaurant en grand café maar een half product konden leveren. Ook de service bieden die onze gasten mogen verwachten, was lastig.’
Waarom op 24 april dan wel weer open?
‘We bestaan 36 jaar en nog nooit zijn we langer dan 6 weken dicht geweest. We missen onze gasten en hebben lang nagedacht over de mogelijkheden om verantwoord open te gaan. Daar zijn we nu uit. Er ligt een totaal nieuw concept waarmee wij gedurende de tijd dat het coronavirus rondwaart onze gasten kunnen ontvangen in een gastvrije, maar toch veilige situatie.’
Natuurlijk speelt er ook een financieel motief mee voor deze ondernemers. ‘Met meer dan 40 medewerkers je omzet zien instorten tot nul is niet niets. Gelukkig is er steun van de overheid, maar deze ondersteuning zal nooit de kosten volledig dekken die nu worden gemaakt. 2020 stond geboekt als een succesvol jaar, maar van die positieve verwachting is nu nog maar weinig over. De zomermaanden zijn de maanden waarin we het als bedrijf moeten waarmaken en ons geld moeten verdienen, maar niemand weet hoelang deze coronaperiode nog gaat duren. En we moeten er natuurlijk voor waken dat we in een negatieve spiraal terechtkomen.’
Maatregelen gasten
‘Het belangrijkste zal zijn dat gasten niet in aanraking komen met andere gasten en personeel. En dat zal lastig zijn in een servicegericht bedrijf als Merlet. Maar het is nodig. En wij zijn ervan overtuigd dat we onze gasten ook kunnen verwennen zonder de gebruikelijke uitgebreide toelichting op de gerechten en de wijnen. Dat doen we nu op een andere manier. Ons bedrijf blinkt altijd al uit in smaak, opmaak, design en kunst, zowel op het bord als in de kamers en dat zal zo blijven. Maar we kiezen er bewust voor vanaf 24 april slechts speciale arrangementen aan te bieden.’
‘De mensen zullen zich welkom blijven voelen, maar we verwachten van onze gasten ook dat ieder zijn verantwoordelijkheid neemt en zo min mogelijk in contact komt met andere gasten, toeristen en dorpsgenoten.’
‘Dit zal, zeker in het begin, tegennatuurlijk voelen want je bent snel geneigd iemand een hand te geven en in contact te komen, maar op dit moment is dat niet mogelijk. Wij en iedereen zullen snel genoeg aan deze situatie wennen. Ons team is flexibel en zal zich uiteraard aanpassen aan het nieuwe concept.’