Al sinds de oprichting zegt Stayokay sterk betrokken te zijn bij mens en milieu. Als eerste keten in de toerismesector in Europa ontving Stayokay in 2008 het Europees Ecolabel. Van bio-ontbijt en kraanwatertaps tot reductie van CO2-uitstoot en van gerecyclede bedrijfskleding voor alle medewerkers tot afvalscheiding en maatschappelijke initiatieven als Stay4all: Stayokay wil aanjager zijn op het gebied van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Ook heeft Stayokay een denktank die elk kwartaal samenkomt om een specifiek duurzaamheidthema uit te lichten.
Toerisme is een van de grootste sectoren ter wereld en draagt daarom een belangrijke verantwoordelijkheid bij het terugdringen van de milieubelasting. 'Er zijn goede eerste stappen gemaakt, maar de urgentie is hoog en er is nog enorm veel werk aan de winkel. Door de krachten te bundelen staan we sterk. We dagen alle partijen in onze branche uit de lat hoger te leggen’, aldus Marijke Schreiner, algemeen directeur Stayokay.
Plasticreductie in de praktijk
De afgelopen maanden lag de focus op het reduceren van plastic in de dagelijkse bedrijfsvoering. Samen met leveranciers kijkt de denktank dan naar allerlei mogelijkheden die misschien eerder niet bedacht waren. Als gevolg hiervan heeft Stayokay sinds deze maand in de meeste hostels bijvoorbeeld linnenpakketten zonder plastic verpakking. Dit bespaart in deze hostels 60% single use plastic.
Naast Stayokay tekenden zo’n 100 andere gerenommeerde organisaties uit de toerismesector de Pledge, waaronder: WWF, ANVR, Green Key International, TUI Group, Landal GreenParks en Radisson Hotel Group. MVO Nederland is initiatiefnemer. De verdere uitrol vindt plaats in samenwerking met de UNWTO (World Tourism Organization), de UN Environment en de Ellen MacArthur Foundation.
De ondertekenaars van de International Tourism Plastic Pledge erkennen de urgentie en de noodzaak om samen te werken aan minder plasticvervuiling. Gezamenlijk vertegenwoordigen ze zo’n 200.000 medewerkers en 50 miljoen vakantiegangers. De komende maanden werken ze een concreet plan uit om plasticgebruik op bestemmingen wereldwijd te reduceren en plasticafval te voorkomen.