Savoy Rotterdam heropent na renovatie

Savoy Rotterdam heropent na renovatie
V.l.n.r.: Leon Dijkstra, algemeen directeur Eden Hotels; Robèr Willemsen, voorzitter KHN; Ger Klaver, technisch directeur; Simone van der Veen, general manager Savoy Hotel

KHN-voorzitter Robèr Willemsen heeft Savoy Hotel Rotterdam, onderdeel van Eden Hotels, heropend na een maandenlange renovatie van het bijna vijftig jaar oude hotel.

Afgelopen maanden heeft het Savoy Hotel Rotterdam een grote renovatie ondergaan en inmiddels is het hotel heropend. De officiële handeling werd daarbij verricht door Robèr Willemsen, voorzitter van Koninklijk Horeca Nederland (KHN).

Savoy Hotel Rotterdam Savoy Hotel Rotterdam opende haar deuren in 1961. Oorspronkelijk is het ontworpen als Womotel, een motel en woongelegenheid voor studenten, alleenstaanden en kinderloze echtparen. Maar toch werd het geopend als volwaardig hotel.

Het Savoy Hotel Rotterdam is een viersterrenhotel met 95 kamers, waaronder de ‘Piet le Blanc Suite’. Deze bevindt zich in de kelder van het Savoy Hotel en is vernoemd naar Piet le Blanc (1921 – 1966), de karakteristieke jazz saxofonist uit Rotterdam die ook bekend stond als ‘de Saxman’.

Piet le Blanc-suite

Deze suite van 70m2 is geschikt voor 4 tot 6 personen en beschikt over een groot flatscreen van 1,60 meter breed en een digital surround geluidsinstallatie. Daarnaast is dagzaak Savoy Local toegevoegd aan het hotel om meer levendigheid te creëren op de begane grond.

Zorgen over ondernemersklimaat

KHN-voorman Willemsen pleitte tijdens zijn speech niet alleen voor meer respect voor ondernemers in de horeca en in het bijzonder in de hotellerie maar hij ging ook in op het ondernemersklimaat dat heerst met de huidige arbeidswetgeving.

Willemsen uitte zijn zorgen rondom de WAB welke op 1 januari 2020 ingaat. Volgens de voorzitter van KHN gaat deze nieuwe wet het er niet makkelijker op maken voor ondernemers binnen de horeca en hotellerie, er wordt namelijk een stijging in loonkosten verwacht van minimaal 3 procent.

Een verhoging van de toeristenbelasting komt de Nederlandse hotellerie ook niet ten goede. Volgens Robèr Willemsen prijst Nederland zichzelf door het verhogen van deze belasting uit te markt en gaat dit dan ook een averechts effect opleveren welke niet ten goede komt van de ondernemers.

Leon Dijkstra maakt foto van vijf generaties hotel managers van Savoy Hotel Rotterdam, allemaal nog werkzaam binnen Eden Hotels.
V.l.n.r.: Simone van der Veen, huidige general manager Savoy Hotel; Nicoline Montanus, kwaliteitsmanager Eden Hotels; Vincent van Mil, revenue manager Eden Hotels; Nicole Lagas, general manager The Manor Amsterdam; Rob Hemmes, general manager Eden Hotel Amsterdam.

Eden Hotels is een Nederlands familiebedrijf dat sinds 1947 bestaat en inmiddels dertien stadshotels heeft: het American Hotel Amsterdam, The Lancaster Hotel Amsterdam, Eden Hotel Amsterdam, The Manor Amsterdam, City Hotel Hengelo, Crown Hotel Eindhoven, Holiday Inn Eindhoven, Babylon Hotel Den Haag, Designhotel Maastricht, City Hotel Groningen, Oranje Hotel Leeuwarden, The ED Amsterdam en het Savoy Hotel Rotterdam.

Met een omzet van 92 miljoen euro staat Eden Hotels op plek 25 van de Misset Horeca Top 100 Grootste Bedrijven.