Daarbij gaat het om de allernieuwste toepassingen op het gebied van inrichting, verduurzaming, foodwaste, technische innovatie en creativiteit. Folie à Deux maakt deel uit van Folie Culinaire, het onderdeel van BBB Maastricht voor het hogere exclusieve segment. Van 7 tot en met 9 oktober 2019 vindt in MECC Maastricht de 65e editie plaats van deze oudste horecabeurs van Nederland.
Tafelkleden die het telefoonsignaal aan tafel verstoren, zodat restaurantgasten hun smartphone niet aan tafel kunnen gebruiken. Toiletpotten die nooit meer gereinigd hoeven te worden waardoor horecaondernemers werk en kosten besparen. Dit zijn slechts twee voorbeelden van de tot de verbeelding sprekende vindingen die tijdens Folie à Deux worden gepresenteerd. Het beursonderdeel moet binnen enkele jaren uitgroeien tot een expo die de ontwikkelingen in de branche toont en is daarmee relevant voor de horecasector die dynamischer is dan ooit. Als het aan mede-initiatiefnemer Roger Haan van InterAlter ligt wordt Folie à Deux Maastricht dé referentie in Nederland als het gaat om vernieuwing en vooruitgang in de horeca.
'Horecasector dynamischer dan ooit'
Het idee van Folie à Deux sluit aan bij de gedachte dat de horecasector in het huidige tijdsgewricht dynamischer is dan ooit tevoren en dat horecaondernemers zich daarvan voortdurend rekenschap moeten geven. Roger Haan: 'We hebben te maken met een belevingseconomie. Folie à Deux wil inspireren, maar horecaondernemers ook alvast laten zien waar hun leveranciers op dit moment mee bezig zijn. Wij zeggen altijd: de mooiste verhalen zijn de verhalen die nog niet af zijn. Hard schreeuwen dat er van alles gaat gebeuren helpt niet, je moet het nu al laten zien.'
Folie à Deux is mede gestoeld op het uitgangspunt dat beleving een belangrijke rol speelt in de horeca en dat die rol in de toekomst alleen maar groter wordt. BBB beursmanager Erik Stroink: 'Met Folie Culinaire halen we elk jaar opnieuw grote chefs vanuit de hele wereld naar Maastricht. Chefs die van grote invloed zijn op de internationale gastronomie. Maar als BBB Maastricht zien wij ook een andere ontwikkeling: de manier waarop een horecabedrijf is ingericht wordt steeds belangrijker. Voor millenials –de generatie die op dit moment de toon zet– is het opdoen van nieuwe ervaringen al snel belangrijker dan een nieuwe zonnebril.'
Folie à Deux
'Jonge mensen zijn wel degelijk bereid om geld uit te geven in de horeca', aldus de beursmanager. 'Maar dat willen ze alleen doen in een omgeving die hun aanspreekt. Wij zeggen tegen ondernemers: ‘Wees erop voorbereid dat de binnenkant van jouw horecazaak sneller dan vroeger toe is aan vernieuwing. Maak je klaar voor morgen’. Om hen daarin te faciliteren geven wij als BBB met Folie à Deux alle ruimte aan toeleveranciers die op non-foodgebied trendsettend zijn. Het nieuwe beursonderdeel is in eerste instantie bescheiden van opzet met een select aantal exposanten. Haan: 'Editie 2019 krijgt de vorm van een pilot waar exposanten alvast kennismaken met het concept, zodat ze weten hoe BBB Maastricht er in 2020 gaat uitzien.'
BBB Maastricht, Folie Culinaire en Folie à Deux zijn van 7 tot en met 9 oktober 2019 te bezoeken in MECC Maastricht.