De omzetstijging van Swinkels, 8,2 procent in 2018, is voor een groot deel toe te schrijven aan de capaciteitsuitbreidingen bij Holland Malt en brouwerij Habesha. Verder nam de omzet van met name de merken 8.6, La Trappe, Rodenbach en Cornet toe.
De sinds 17 april afgetreden directievoorzitter Jan-Renier Swinkels is uiteraard tevreden over het jaar waarin Bavaria N.V. verder ging als Swinkels Family Brewers. 'Deze naam maakt duidelijk dat we meer zijn dan alleen ons biermerk en sluit daarmee beter aan op onze strategie.'
'Daarnaast en benadrukt het de breedte van ons portfolio in binnen- en buitenland.' Onder de inmiddels Koninklijke bierbrouwer vallen zeven brouwerijen, twee mouterijen en 26 merken.
Overnames en alcoholvrij
Een belangrijk moment in oktober was de overname van Bier&cO. Ook werden in 2018 samenwerkingen aangegaan met de brouwerijen Maximus uit Utrecht en Oersoep uit Nijmegen. Swinkels verzorgt nu de distributie voor de bieren van beide brouwerijen voor horeca, supermarkten en slijters.
Tevens was 2018 het jaar waarin de Lieshoutse brouwerij haar aanbod van alcoholvrije producten flink uitbreidde met de introductie van Palm 0.0, Estaminet 0.0% en twee nieuwe smaken Bavaria 0.0% Malt Drinks. Onlangs werd daar Bavaria 0.0 IPA aan toegevoegd.
Duurzaam Swinkels
Ook heeft het bedrijf het doel gesteld om in 2020 voor 50 procent circulair te ondernemen. 'Dat doen we op drie manieren: door onze inkoop te verduurzamen, door bewuster te produceren en door meer materialen te hergebruiken. Op deze manier willen we groeien van een lineair naar een circulair productieproces', aldus Jan-Reinier Swinkels.
'In 2019 zien we daar al een nieuw initiatieven van terug, denk aan onze samenwerking met TU Eindhoven waarbij ijzerpoeder wordt verbrand om warmte op te wekken.'