Het besluit volgt op een rel uit 2015. Toen bleek dat restaurants regelmatig tot 10 procent claimden van fooien die waren betaald met credit- of betaalkaart. Veel ketens hebben die praktijk inmiddels gestaakt. Ze zouden zich vaak nog maar 2,5 procent toe-eigenen van met betaalkaart afgerekende fooien. De brancheorganisatie voor horecaondernemers vindt de nieuwe wetgeving dan ook onnodig.
May denkt daar anders over en heeft 'strenge' regels in het vooruitzicht gesteld om uitbuiting te voorkomen. Het is nog onduidelijk wat die nieuwe wetgeving gaat betekenen voor keukenpersoneel in de circa 150.000 Britse restaurants, hotels en cafés. Zij krijgen soms ook een bedrag uit de fooienpot.
Wat levert extra fooi op?
Wat levert extra fooi op? Wenda Kielstra van onderzoeksbureau Consumatics, dat onderzoek doet naar het gedrag van de gast geeft een aantal tips. ’95 procent van onze keuzes maken we onbewust’, zegt Wenda Kielstra. Opvallende resultaten uit onderzoeken zijn dat rode lippenstift bij vrouwelijke medewerkers, maar ook rode kleding meer fooi opleveren. Ook meerdere pepermuntjes op een schaaltje – in plaats van één per persoon – zorgen ervoor dat de gast bereid is om een extraatje te geven. Een handgetekende smiley op de bon heeft hetzelfde effect. Dat én contact zoeken door de gast op gelijke hoogte te benaderen. ‘Het helpt om te knielen aan tafel, daardoor voelt het heel persoonlijk voor de gast.’ Lees hier de overige tips.