In Nederland nam het aantal bestellingen via Thuisbezorgd.nl met 21 procent toe en in Duitsland nam dat aantal met 34 procent toe. In andere belangrijke markten, zoals Polen, België, Oostenrijk en Frankrijk, steeg het aantal bestellingen in een nog hoger tempo.
Concurrentie
Vooral de groei in Duitsland, waar de opbrengsten met 45 procent toenamen, is een opsteker voor Takeaway. Het bedrijf ziet het land als belangrijkste groeimarkt en concurreert er hevig met branchegenoot Delivery Hero. In mei verwerkte Takeaway voor het eerst meer bestellingen van de oosterburen dan in thuisland Nederland, wat als 'mijlpaal' wordt gezien.
Op schema
De opbrengsten stegen in de eerste zes maanden van dit jaar met 42 procent tot 110,2 miljoen euro. Het operationeel verlies (ebitda) bedroeg nog wel 6,1 miljoen, maar dat verlies is met meer dan de helft teruggedrongen ten opzichte van een jaar eerder. Takeaway ziet daarin bewijs dat het bedrijf op schema loopt om winstgevend te worden. Onder de streep resteerde een nettoverlies van 14,7 miljoen euro, tegen 21,8 miljoen euro in de eerste helft van 2017.
Aantal bestellingen met een kwart opvoeren
Takeaway blijft bij zijn eerder uitgesproken doelstellingen voor de middellange termijn. Zo wil het bedrijf het aantal bestellingen jaarlijks met meer dan een kwart opvoeren. Ook moet het bedrijf binnen drie jaar na zijn beursgang, die in 2016 plaatsvond, een positieve operationele winstmarge hebben.
68 miljoen bestellingen
In Europa zijn vandaag de dag 33.000 restaurants bij Thuisbezorgd.nl-moeder Takeway.com aangesloten. Het bedrijf is actief in negen landen. Het afgelopen jaar verwerkte Takeaway.com ruim 68 miljoen bestellingen voor 11,5 miljoen klanten. Nederland is met Thuisbezorgd.nl de belangrijkste markt met 7500 aangesloten restaurants, samen goed voor €550 miljoen aan bestellingen. Daarmee is Thuisbezorgd.nl veruit de grootste bestelsite van Nederland.’
Maar er zijn ergernissen onder sommige restaurants die gebruikmaken van Thuisbezorgd.nl, onder meer over de 13 procent commissie die het platform sinds 1 januari van dit jaar rekent. Het platform wordt beschuldigd van machtsmisbruik. Groen reageert: ‘Ik zeg niet dat je blij hoeft te zijn met ons, maar laten we niet doen alsof de andere platforms goedkoop zijn voor de bezorgrestaurants. Die zijn allemaal duurder.’
Onderzoek maaltijdbezorging
De markt voor bezorgmaaltijden is enorm, getuige de explosieve groei van Thuisbezorgd.nl, UberEats en Deliveroo. Toch twijfelen veel restaurants nog over bezorgen. Lees hier het onderzoek van Misset Horeca.