Op de Nederlandse markt klommen de bestellingen met 23 procent en in Duitsland met 32 procent. In de divisie voor andere markten zoals België, Oostenrijk, Frankrijk en Roemenië was sprake van een toename van de bestellingen met 40 procent.
Topman Jitse Groen stelde in een toelichting dat de groei in de afgelopen periode sterker was dan in het voorgaande kwartaal, waarbij met name in Duitsland de sterkere marktpositie de groei aanjoeg. Groen werd begin 2017 verkozen tot rijkste jongste miljonair van Nederland. Groen bracht Thuisbezorgd in 2016 naar de beurs en dat zorgde voor een vermogensstijging van ruim 700 procent. Groen is goed voor 460 miljoen euro.
Het in 2000 opgerichte Takeaway is nu een van de leidende maaltijdbezorgers op het Europese vasteland. Vorig jaar verwerkte het bedrijf ruim 68 miljoen bestellingen voor 11,5 miljoen klanten.
In het afgelopen kwartaal nam Takeaway twee branchegenoten in Bulgarije en Roemenië over voor een bedrag van 10,5 miljoen euro. Deze overnames dragen per 26 maart bij aan de resultaten, aldus het handelsbericht.
Jaarcijfers 2017 Takeaway
Takeaway zag de omzet op jaarbasis 49 procent hoger uitvallen op 166,5 miljoen euro (2017 ten opzichte van 2016). Vooral de hogere tarieven in Duitsland droegen bij aan de stijging. Het aantal orders steeg met 38 procent tot 68,3 miljoen.
Takeaway zag zijn eigen bezorgservice Scoober 1,4 procent van de bestellingen afhandelen, fors meer dan een jaar eerder.
Verlies van 42 miljoen euro in 2017
Onder de streep resteerde uiteindelijk een verlies van ruim 42 miljoen euro op jaarbasis. Daarmee was het tekort ruim een derde hoger dan een jaar eerder. De marketingkosten vielen met krap 117 miljoen euro 41 procent hoger uit dan in 2016. Voor 2018 worden ook weer rode cijfers voorzien.
In Nederland ging het aantal orders met 30 procent vooruit, waarbij de omzet 35 procent hoger uitviel. Daarmee was Nederland met een omzet van dik 74 miljoen euro de belangrijkste markt voor het bedrijf.
In Duitsland werd 57 procent meer verdiend op een stijging van de bestellingen met 38 procent. De omzet kwam uit op bijna 58 miljoen euro. In de overige landen waar het actief is werd 75 procent omzetgroei gerealiseerd tot ruim 34 miljoen euro.
Op de middellange termijn mikt het bedrijf op een groei van het aantal bestellingen met een kwart per jaar. De omzetgroei moet daarbij jaarlijks sterker zijn dan de toename van het aantal bestellingen. Binnen twee tot drie jaar moet het aangepaste bedrijfsresultaat in Duitsland en van het bedrijf als geheel positief zijn. Dat is nu in Nederland al wel het geval.