Een uitgebreid en divers aanbod aan workshops voor zowel medewerkers als ondernemers. Een dag vol inspiratie en kennis opdoen. Netwerken en bijpraten met collega’s. Omlijst door hapjes, drankjes en dagvoorzitter Wouter Verkerk. Dat is kort samengevat de Terras Bootcamp 2018. Dit jaar vindt dé voorbereiding op het nieuwe terrasseizoen plaats op maandag 12 maart in het geheel vernieuwde Inspirium in Breda.
Schrijf je hier in voor de Terras Bootcamp 2018
Van Heeckeren: 80 procent omzet uit terras
Het terras wordt steeds belangrijker voor de Nederlandse horeca. Harold van Workum, van het Amelandse Van Heeckeren weet dit als geen ander. Liefst 80 procent van zijn omzet komt van het terras en dat dan ook nog met prima marges. Hoe krijg je je terras zo vol en hoe combineer je meer rendement met meer beleving voor de gast? Meer omzet met minder werk of minder werk met dezelfde omzet? Tijdens zijn workshop leren ondernemers het via concrete praktijkvoorbeelden.
Lees ook: 32 tips voor succesvol terras
De grote gevolgen van hufterigheid in 2018
De hufterigheid slaat in Nederland al decennia om zich heen, vindt Roel Wolbrink. Zeker in de horeca is dat het begin van het einde. Wolbrink, ondernemer en schrijver van 'Het Blauwe Boekje', zal in Breda laten voelen dat een beetje meer etiquette en stijl juist ook nodig zijn op een terras; zowel van gast als medewerker (en werkgever).
Foodpairing met bier
Biersommelier, chef en schrijver Arvid Bergström neemt je mee in de wereld van foodpairing met bier. Hij zal onder andere vertellen hoe je gangbare bieren met typisch terraseten (van appeltaart tot nacho’s en van kipsaté tot salade) kan combineren én hoe je gasten hierin optimaal kan adviseren. Arvid Bergström is kok, biersommelier, docent bij Stichting Bieropleidingen Nederland (Stibon), bestuurslid van het Nederlands Gilde der Biersommeliers en auteur.
Google bedrijfsprofielen en Google mijn bedrijf
Een zoektocht naar een horecagelegenheid begint meestal op Google. In de zoekresultaten laat Google prominent bedrijfsgegevens zien met naam, adres, telefoonnummer,
beoordelingen, openingstijden, foto’s en een link naar de website. Als de informatie niet klopt, dan wordt je zaak niet goed gevonden, staan je gasten voor een gesloten deur of blijven ze weg en verlies je omzet. Google voegt soms ook linkjes naar Iens.nl of Thuisbezorgd toe om online te reserveren of te bestellen: dat betekent commissiekosten. In de workshop over Google Bedrijfsprofielen en Google Mijn Bedrijf legt John-Pierre
Cornelissen van Horeca Webservice uit wat een Google Bedrijfsprofiel is en hoe je hier optimaal gebruik van maakt.
De Slimme Terraskaart
Het CBS heeft berekend dat de horeca in Nederland een tekort aan personeel heeft van 11 procent. Dit vergt een efficiënte werkwijze als het gaat om de samenstelling van gerechten, mise-en-place en de keuze van ingrediënten. Tijdens deze workshop met als thema ‘de slimme terraskaart’ laat chef-kok Evert te Pas u zien hoe u middels een slimme menukaart het optimale rendement uit uw zaak kunt halen, met speciale aandacht voor aspecten als een tekort aan (geschoold) personeel, piek- en daluren en derving.
Ivo Thijssen: haal meer uit bier
Ivo Thijssen neemt de deelnemers mee in de wereld van bier en leert hen hoe zij meer omzet kunnen maken met het mooiste product ter wereld. Hij zal onder andere bespreken hoe je ervoor zorgt dat personeel goed geïnformeerd is over de mogelijkheden, zodat zij ook de klanten goed kunnen informeren. Maar ook: wat zijn de ontwikkelingen en trends op het gebied van bier, hoe vergroot je de zichtbaarheid van de verschillende mogelijkheden en hoe doe je aan een stuk upselling en haal je dus meer omzet met bier? Ivo Thijssen is biersommelier en traint bedrijven op bierbehandeling en bierbewustzijn. Daarnaast is Thijssen jurylid van de Misset Horeca Bierkaart en timmert hij aan de weg met Bierproeven.nu en Bierbewustzijn.nl
Koffie volgens de meester
Joost Leopold is trainer en eigenaar van De Koffieschool. Daarnaast is hij columnist van Misset Horeca en voormalig hoofdjurylid van de Koffie Top 100. In zijn workshop over koffie neemt Leopold de deelnemers mee in de wereld van koffie en hoe personeel goed geïnstrueerd kan worden, zodat zij de klanten op hun beurt weer deelgenoot kunnen maken van opgedane kennis. Daarnaast wordt onder meer ingegaan op de vraag hoe je bijvoorbeeld op een drukke dag in beperkte tijd een goede kop koffie kan serveren?
Harrie Baas: alles over wijn
In deze presentatie neemt Harrie Baas de deelnemers mee in de wereld van wijn. Hij leert hen hoe zij meer omzet kunnen
maken. SVH Meestergastheer Harrie Baas van Wine-Food Consultancy is gastheer-sommelier, wijn-spijsspecialist, thee-sommelier, sake-sommelier en bier-sommelier op proeverijen en evenementen. Daarnaast helpt Baas ondernemingen onder andere met het samenstellen en inkopen van de wijnkaart, menukaart en het trainen van medewerkers.
Optimaliseren van de gastbeleving
In deze sessie komt aan bod wat het nut is van het optimaliseren van de gastbeleving: hoe kan een ondernemer hiermee zijn/haar voordeel doen en een betere omzet draaien? Hoe maak je je gast ambassadeur van je bedrijf? Hoe maken de medewerkers het verschil? Wilfred van der Meer geeft in deze sessie antwoord op deze vragen. Van der Meer is oprichter en eigenaar van Klantexperience.
Terrasspel als voorbereiding op Terras Top 100
Om in aanmerking te komen voor een toppositie in de Terras Top 100 moet je goed op elkaar ingespeeld zijn. Dit vergt gezamenlijke voorbereiding en training. Een top terras draaien is immers een teamprestatie. Daarom gaat Satelliet met deelnemers in teamverband aan de slag met het terras; Kennis delen, handen uit de mouwen en samenwerken. Als gastheer van de Terras Bootcamp wil Satelliet Meubelen ‘inspireren tot creativiteit en effectiviteit op het gebied van interieur en gastvrijheid’.
Lees ook: 'Iedereen maakt kans op Terras Top 100'
Ontdek de zomercocktails van 2018
Wil je weten wat de zomer van 2018 gaat brengen op cocktailgebied? Volg dan de workshop van Triple C en Buscaglione Espresso. Hierin leer je de cocktails die deze zomer trendy zijn, zelf maken. Je werkt met de high end mixers van The London Essence, een exclusieve range van elegante en zeer uitgebalanceerde tonics voor het topsegment in de horeca. De top-trainers van Triple C en Buscaglione leren je hoe je deze mixers kunt combineren met gins en wodka's, maar ook hoe je een espresso-tonic kunt maken.
Inschrijven en meer informatie
Ga voor meer informatie en om in te schrijven naar Terrasbootcamp.nl en bekijk daar het complete programma, de sprekers, de workshops en de overige invulling van de dag.