Reportage: tien experts over 'De stand van ons bier'

Reportage: tien experts over 'De stand van ons bier'

De huidige populariteit van bier is nog maar het begin. Eén van de uitkomsten van de gesprekken die Misset Horeca voerde met experts uit de bierwereld.

Dat bier 'booming' is in Nederland behoeft geen betoog. De bierconsumptie neemt toe, evenals het aantal brouwerijen. De creativiteit van de craftbrouwers trekt op zijn beurt ook weer meer mensen naar de biermarkt. Daar staat tegenover dat er ook meer 'minder' bier op de markt komt en dat veel kleine brouwerijen overgenomen worden door groteren. Dat laatste is overigens lang niet altijd negatief. Net zoals de toename van het aantal brouwerijen op de biermarkt. 'Blijkbaar durven veel mensen die stap te maken, dat is alleen maar een positieve ontwikkeling.'

Vijf interviews, tien experts; bier in Nederland

Maar aan wie hebben we revolutie op de Nederlandse biermarkt eigenlijk te danken? En waar staan we precies? Welke toekomst gaat ons bier tegemoet? Om daar een beeld van te krijgen hield Misset Horeca vijf interviews met telkens twee personen uit de biermarkt. Hoe kijken zij tegen bovenstaande aan en wat zijn hun verwachtingen voor de lange en de korte termijn? In de nieuwe Misset Horeca, de eerste van 2018 die 5 januari verschijnt, een uitgebreide reportage van 9 pagina's. Hieronder een voorproefje.

Lees ook: 'Alcoholvrij bier bezig aan niet te stuiten opmars'

Beergeeks: Peter van der Arend en Rick Kempen

Amsterdam - Rik en Peter in discussie over de toekomst van bier. FOTO: DIEDERIK VAN DER LAANBeergeeks Peter van der Arend en Rick Kempen spreken zich over veel onderwerpen uit. Bijvoorbeeld over de populariteit van het bier. 'Als je me in 2000 had gezegd dat bier zó populair zou zijn als het nu is, had ik je uitgelachen. Had je 't me in 2007 verteld, had ik anders gereageerd', aldus Kempen. Peter van der Arend meent dat beergeeks een flinke rol gehad hebben in de huidige populariteit. 'Dat zijn degene die het mooie bier onder de aandacht brengen bij het publiek.'

Lees ook: Craftbeer-discussie: Speciaalbier? Elk bier is speciaal

Craftbrouwers Michel Ordeman en Rick Nelson

AMSTERDAM - Rick Nelson en Michel Ordeman (l) van Bierbrouwerij Oedipus, opdrachtnummer : 3934Rick Nelson van Oedipus en Michel Ordeman van Jopen zijn twee van de bekendste craftbrouwers van Nederland. 'Als het aan de grote brouwerijen had gelegen, was de bierrevolutie nooit van de grond gekomen', meent Ordeman. Rick Nelson: 'De bierwereld is een ecosysteem; je hebt elkaar nodig.' Zelf zijn ze helemaal niet bezig met de vraag wat ze zouden doen als er een overname bod zou komen. 'Maar het zou dan vooral afhangen van wie het bod doet.'

Lees meer over Jopen

Bierprofessoren Henri Reuchlin en Fiona de Lange

(C) Roel Dijkstra Fotografie / Foto: Fred Libochant den Haag / Fiona de Lange en Henri ReuchlinVolgens Fiona de Lange is de bloeiende Nederlandse biercultuur veel dank verschuldigd aan de zuiderburen. 'Dat land is al jarenlang een stabiele factor waar Nederland een voorbeeld aan heeft genomen.' Henri Reuchlin prijst de Nederlandse pioniers uit de vroegere periodes. 'Onder meer De Friese Bierbrouwerij, De Raaf, 't IJ; zij maakten de Nederlanders bewust van wat er nog meer is naast alleen pils.'

Lees ook: Bier past beter bij eten dan wijn

Brouwerijdirecteuren Geert Minnart en Pieter Anciaux

Voor het grote bierverhaal schoven ook de horeca directeuren van 's lands grootste spelers aan; Geert Minnart van Heineken en Pieter Anciaux van AB InBev. Beiden besffen dat hun werkgevers kritisch gevolgd worden door de biermarkt. Anciaux: 'Craftbrouwers die wij inlijven behouden hun identiteit.' Minnart: 'Net zoals craftbrouwers moet ook Heineken zich bewijzen met goed bier. En als  wij meer scepsis moeten overwinnen, accepteer ik dat.'

Lees ook: algemeen directeur Heineken Pascal Gilet: 'Pilsprijs is realistisch'

Biersommeliers Ivo Thijssen en Kim Lentjes

Biersommeliers Kim Lentjes en Ivo Thijssen werpen onder meer een blik in de toekomst. Thijssen voorziet klassiekers in een nieuw jasje. 'Een session- en een imperial-variant van Karmeliet bijvoorbeeld.' Kim Lentjes voorziet laag-alcoholisch als trend. 'En dan heb ik het niet over de 3 procentbieren, maar eerder goede speciaalbieren met 4 of 5 procent. Want alcohol is een smaakversterker en jij bent écht een goede brouwer als je een mooie, gebalanceerde pale ale kan brouwen, met goede hoppen en zónder veel alcohol.

Lees de complete reportage 'De Stand van ons Bier', in de nieuwe Misset Horeca, nummer 1 van 2018, die 5 januari verschijnt.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.