Om de consumptie van bier bij het eten de stimuleren is biersommelier en zytholoog Fiona de Lange de website bierspijs gestart. 'In praktisch ieder restaurant, zelfs in biercafés, staan op de menukaart alleen wijnsuggesties, daar wil ik verandering in brengen.'
Fiona de Lange: 'Horecabedrijven worstelen vaak met bier-spijscombinaties. Dit is ook een uitdaging, met name door de grote variëteit in smaken. Alleen al Nederland telt ver boven de 500 verschillende bieren. De juiste bier-spijscombinatie geeft een culinaire verrijking. Toen ik zag dat er zelfs speciaalbiercafés zijn die alleen een wijnsuggestie geven bij het eten, was voor mij de maat vol. Via bierspijs vinden de bierliefhebber, het restaurant en het café tips om goede bier-spijscombinaties te maken en kunnen ze eenvoudig advies in winnen. Ook kan het dichtstbijzijnde bier-spijsrestaurant worden gevonden.'
Bierkaart indelen naar smaak
Een biergenieter weet welke smaak hij of zij lekker vindt maar kent niet alle biermerken, dit beperkt zich meestal tot de grotere. Het opsommen van de biermerken op een bierkaart heeft daarom geen enkele zin. Daardoor wordt steevast voor het bekende bier gekozen. Fiona de Lange: 'Ik ontdekte in de VS dat een indeling van een kaart naar smaak veel meer uitnodigt om een ander bier te proberen. Aan een biermerk weet je niet of de smaak je aanstaat. Als het is ingedeeld onder zoet, zuur of bitter wel. Dan is het toch veel logischer om de bierkaart zo op te stellen?'
Discussieer mee over dit onderwerp in onze LinkedIn-groep. Klik hier om naar de discussie te gaan.