SureStay Hotel Group opereert als onafhankelijke dochter van Best Western, maar biedt aangesloten hotels wel de infrastructuur, ondersteuning en distributie van Best Western.
'We zijn met een aantal hotels in gesprek', zegt directeur Best Western Benelux Wytze van den Berg. 'De komende drie jaar verwachten we in de Benelux 25 hotels aan te sluiten.'
Hampshire en Golden Tulip
Hij ziet dat de mogelijkheden voor hoteliers die graag bij een franchisemerk willen aansluiten, minder worden. 'Hampshire stopt ermee en Golden Tulip is ook niet meer zo actief aan het werven. Daar liggen voor ons dus mogelijkheden.'
Niet dat hij nu al gesprekken voert met alle Hampshire franchisenemers, daarvoor is zowel het nieuws dat Hampshire stopt met franchise als het nieuws dat Best Western met SureStay komt te vers.
Onder SureStay vallen drie sublabels: SureStay, SureStay Plus en SureStay Signature Collection. Van den Berg voorziet vooral potentieel in die laatste, een viersterrenplus merk. Daar heeft een hotelier ook de keus: het volledige pakket afnemen - met logo's, gevelborden en briefpapier - of alleen gebruik maken van de distributiekracht van Best Western, maar de eigen hotelnaam en -identiteit behouden.
White label
'Er wordt door de Amerikaanse moedermaatschappij in alle communicatie gesproken over een 'white label'-merk, en dat is voor ons Nederlanders wat verwarrend', zegt Van den Berg.
In de Amerikaanse markt zit in franchise ook een heel eisenpakket, van sprinklers tot gebruikte software – het zogenaamde PIP (product Improvement Plan). Als een Amerikaan spreekt van white label, bedoelt hij dat er geen PIP is, maar dat er wél een aantal brand standards zijn, zoals het gebruik van het logo en naam.
Terwijl in Nederland onder white label wordt verstaan: aan de voorkant de eigen look en feel, maar aan de achterkant de systemen van de franchisegever. Dat kan bij SureStay dus alleen in het Signature-label.