Met een Virtual Reality bril op bevind je je in een ruimte waar zo natuurlijk mogelijk een overval wordt nagebootst. De VR-film is ontwikkeld door het Centrum van Criminaliteitspreventie en Veiligheid in samenwerking met Koninklijke Horeca Nederland en Detailhandel Nederland.
67% minder horeca overvallen
Koninklijke Horeca Nederland ziet dat de publiek-private samenwerking echt zijn vruchten afwerpt. KHN voorzitter Robèr Willemsen: 'Er is wat ons betreft ook een duidelijk gezamenlijk belang om samen met collega-ondernemers, gemeente en politie te investeren in een veilige omgeving. Als ondernemer wil je je tent natuurlijk vol hebben. Maar je gasten komen alleen maar als het ergens prettig en veilig is. Je hebt er dus als ondernemer belang bij om op veiligheid samen te werken met collega's. Echt fantastisch om te zien dat het aantal overvallen op horecagelegenheden met 67% is gedaald (van 490 in 2009 naar 161 in 2015).'
Week 41 is de Week van de Veiligheid
Van 10 tot en met 16 oktober 2016 is de Week van de Veiligheid. Tijdens deze week geven gemeenten, politie, brancheorganisaties en Regionale Platforms Criminaliteitsbeheersing de veiligheid in ondernemingen extra aandacht. Winkeliers en horecaondernemers in het hele land kunnen deelnemen aan allerlei activiteiten en leren welke preventieve maatregelen ze kunnen nemen om criminaliteit tegen te gaan.