‘De afgelopen 20 jaar heeft Best Western Hotels een enorme ontwikkeling doorgemaakt’, zegt Wytze van der Berg, directeur van Best Western Nederland. Het merk bestaat intussen 69 jaar en is gegroeid naar ruim 4.100 hotels in meer dan 100 landen.
Vandaag, tijdens de jaarlijkse conferentie in Honolulu, onthult de directie van het bedrijf haar toekomstplannen, en dus de nieuwe huisstijl.
‘Voor meer dan 20 jaar heeft Best Western een bekend, vertrouwd en herkenbaar logo gehad’, zegt David Kong, president en ceo van Best Western Hotels & Resorts. ‘Na alle investeringen van de afgelopen 10 jaar in ons hotelmerk dienen we consumenten bewust te maken van de veranderingen die binnen Best Western hebben plaatsgevonden.’
Segmentatie
In 2011 besloot Best Western de merken te segmenteren. Nu gaat daar een slag overheen: het mastermerk verandert de naam van Best Western International naar Best Western Hotels & Resorts.
Het nieuwe masterbrand logo wordt gebruikt als paraplu voor de zes merken van de keten: Best Western, Best Western Plus, Best Western Plus Executive Residency, Best Western Premier, VībSM en BW Premier Collection.
Door de invoering van drie nieuwe logo’s voor de hoteltypes Best Western, Best Western Plus en Best Western Premier wil Best Western de segmentatie van ieder hoteltype verder verstevigen.
Initialen en handschrift
Daarnaast legt men in de toekomst veel meer de nadruk op de initialen van het merk Best Western - BW - in het nieuwe logo. Deze initialen worden ingezet op verschillende communicatiekanalen, in het bijzonder online, waar door ruimtegebrek een afkorting heel goed werkt.
Het design van hoofdlogo gebruikt een handgeschreven lettertype dat vertrouwen en persoonlijkheid moet uitstralen, ook is een nieuwe kleur blauw gekozen.
Identiteit
Het gehele traject om de nieuwe logo’s en huisstijl te creëren heeft twee jaar geduurd. Er is veel tijd gestoken in het vergaren van input vanuit reizigers, inkopers, partners en Best Western hoteliers wereldwijd.
‘Door ieder merk een duidelijke identiteit te geven, kunnen hoteliers en hotelontwikkelaars ervan verzekerd zijn dat gasten weten in welk type hotel zij verblijven en wat zij van het hotel kunnen verwachten’, zegt Suzi Yoder, senior vice-president international operations van Best Western Hotels & Resorts. ‘Deze verduidelijking zal helpen om meer gasten aan te trekken en uiteindelijk zorgen voor een hogere opbrengst per beschikbare kamer voor de hoteleigenaar.’
Website
Naast de veranderingen op het gebied van de corporate identiteit, heeft Best Western stappen ondernomen op het gebied van e-commerce. De afgelopen vier jaar is de internationale website door Compuware vier maal op rij uitgeroepen tot beste website in de hotelindustrie. Toch heeft Best Western besloten af te stappen van het huidige e-commercesysteem en heeft men een volledig nieuw digitaal customer experience platform gebouwd.
Een week geleden lanceerde Best Western haar nieuwe mobiele customer experience platform, inclusief een nieuwe mobiele website en mobiele apps voor smartphones en tablets. Tweede kwartaal 2016 onthult Best Western haar volledig nieuwe desktop versie.