Eén van de belangrijkste speerpunten voor de toekomst is volgens Van der Lugt de naamsbekendheid van Gault&Millau bij de consument. En één van de eerste stappen in die richting zet hij door een tweedaags weekendevent in september van dit jaar te organiseren: 100 Chefs by Gault&Millau.
‘Consumenten kunnen daarvoor een kaartje kopen - of een passe partout- en op die twee dagen zullen op elke dag 50 chefs uit onze gids, met 14 of 15 punten en meer, een gerechtje maken dat je kan proeven.’ Het idee heeft Van der Lugt opgedaan bij de collega’s in Oostenrijk. ‘Die organiseren dat al jaren in Wenen en toen ik daar was vond ik dat een hele mooie propositie voor hier.’
Er is ruimte voor, denkt hij. ‘Er is hier in Nederland voldoende moois op culinair gebied, maar dat blijft wel op een bepaald niveau en vooral ook lokaal. Ik denk dat een culinair event met chefs uit het hogere segment, met landelijke dekking, echt kan aanslaan. De consument is steeds meer bereid iets dieper in de buidel te tasten op het moment dat je als een hoogwaardig evenement presenteert.’
Trend van 'weekendje weg'
En daarnaast wil Gault&Millau Nederland hiermee inspelen op een trend van een ‘weekendje weg’ om lekker te gaan uit eten. ‘Waar we het ook gaan organiseren; het is zo ook aantrekkelijk voor chefs van verder weg om zich bij een publiek te presenteren dat het er voor over heeft om speciaal voor hem de reis te maken.’
Het is volgens Van der Lugt ook overzichtelijk voor de chefs. ‘Denk aan 25 keukens waar een chef met zijn team twee uur lang één gerechtje maakt, van ‘amuse-grootte’ en daarna komt een volgende chef. Zo vraag je ook niet teveel van hen. Bovendien wil ik het ook overdag doen, zodat de chef ‘s avonds eventueel gewoon in de eigen keuken weer kan zijn.’ En 100 Chefs by Gault&Millau moet dan in september plaatsvinden ‘in een grote stad’, maar waar daar is Van der Lugt nog niet over uit. ‘Utrecht wil het ook graag, maar we zijn nog aan het kijken.’