Rendement verhogen in 2025? Eijsink deelt tips

Rendement verhogen in 2025? Eijsink deelt tips

Het nieuwe jaar biedt de horeca kansen om verder te groeien, ondanks bekende obstakels zoals krappe marges en een tekort aan personeel.

Joost Snellink van Eijsink ziet automatisering als de drijvende kracht achter een rendabelere toekomst: 'Met de juiste tools kun je marges verbeteren én de gastbeleving versterken.'

Joost Snellink, commercieel en algemeen directeur van Eijsink, merkt dat schaalvergroting, entertainment en data het komende jaar nóg belangrijker worden. 'Overnames dragen bij aan een beter rendement', legt hij uit. “Steeds meer ondernemers die het klappen van de zweep kennen, openen een tweede of derde zaak.”

Joost Snellink, commercieel en algemeen directeur van Eijsink
Joost Snellink, commercieel en algemeen directeur van Eijsink

Dat biedt diverse voordelen. 'Het is heel motiverend voor het personeel om de ene keer in het ene bedrijf en de andere keer in het andere bedrijf te werken. Bovendien kun je met meerdere vestigingen het personeelstekort beter opvangen. Zo kun je de marges zowel in de diepte als in de breedte verbeteren.'

Entertainment

Verder verwacht hij dat entertainment komend jaar een nog grotere rol gaat spelen. 'Bij de opening van een nieuwe zaak wordt niet alleen energie gestoken in de uitstraling, maar zeker ook in entertainment, zoals dj ’s en acts. Deze vinden niet meer aan het eind van de avond plaats, maar starten vaak al tijdens het diner.’

Data

Over de inzet van data vertelt Snellink: 'Door middel van data kun je precies bepalen waar en wanneer je welke medewerker inzet.' Dat illustreert hij met een voorbeeld: 'Op basis van de weersverwachting en de beschikbare data kun je nu al voorspellen welke omzet je volgende week zaterdag kunt verwachten. Hierop stem je dan je personeelsplanning af.'

'Zo kun je ondanks de uitdagende tijden met hoge kosten en personeelsschaarste alsnog hét verschil maken en je hoofd boven water houden. Door je bedrijf steeds verder te optimaliseren, kunnen de marges verder worden verhoogd.'

Digitalisering

Om de marges te verhogen en het personeelstekort tegen te gaan, is digitalisering key, benadrukt Snellink. 'Het gaat niet alleen om het betalen en bestellen, maar ook om het verleggen van het bestel- en betaalmoment. Als jij weet wat jouw gasten morgen bestellen, dan kun je je inkoop en mise-en-place daarop aanpassen. Ook het betalen kun je naar voren halen, door met aanbetaling te werken.'

Een andere optie is bestellen via een QR-code. 'Dit kan een hele mooie aanvulling zijn op de traditionele bestel- en betaalmethodes. Bestellen via een QR-code is heel succesvol op bijvoorbeeld een bovenverdieping, een terras of tijdens de piekuren. Je kunt het QR-bestellen en – betalen als extraatje aanbieden, zodat gasten tussendoor eenvoudig zelf nog wat drinken kunnen bestellen.'

'Aan het eind van de avond wordt dat bedrag dan bij de reguliere rekening opgeteld. Zo verbeter je de gastbeleving, heb je minder personeel nodig en zorg je ervoor dat de gemiddelde besteding omhoog gaat.'

Koppeling van bestel- en betaalmethodes

De betalingsmarkt is in beweging, merkt Snellink. 'Er is een discussie geweest over pin only en geen cash. Maar cash is ook geld. Daar moet de klant mee kunnen blijven betalen. Op het gebied van betalen moet je als ondernemer zoveel mogelijk meedenken met je gast. Een combinatie tussen bestellen en betalen op hetzelfde device verhoogt het gemak voor het personeel.'

Een combinatie tussen bestellen en betalen op hetzelfde device verhoogt het gemak”
— Joost Snellink

Snellink gelooft eveneens heilig in een koppeling van verschillende betaalmethodes. 'De sky is the limit. Maak bijvoorbeeld op het terras gebruik van een handheld en pinapparaat, gecombineerd in één device (Tap to Pay), voeg tijdens de piek de mogelijkheid om middels een QR code te bestellen toe en zet op de bar vaste pinapparaten neer.'

'Zo kun je de omloopsnelheid -en dus ook de marge- verhogen. Nog een voordeel van gekoppelde pinapparaten: fouten worden voorkomen. Als een diner €80,20 heeft gekost en de medewerker maakt een typefout en toetst €8,20 in, dan heb je €72 te weinig verdiend.'

Automatiseren van keukenprocessen

Ook is hij er een groot voorstander van om de keukenprocessen te automatiseren. 'Vroeger werden de bonnetjes in de juiste volgorde op een rails gehangen. Had een gast een allergie of wilde hij een extra portie friet, dan werd dat er handmatig bij geschreven. Daardoor konden er ook fouten gemaakt worden en verdwenen soms duur ingekochte ingrediënten in de prullenbak. Met keukenschermen voorkom je fouten en verhoog je de omloopsnelheid.'

Betere inzet van medewerkers

Snellink verwacht dat automatisering komend jaar nóg belangrijker wordt. 'Je zorgt voor een betere beleving voor gasten wanneer zij op verschillende manieren kunnen bestellen, betalen en reserveren. Ook draagt automatisering bij aan een betere inzet van personeel. Je medewerkers maken minder meters, omdat ze precies weten waar ze heen moeten lopen. Het kassasysteem vertelt hen ook welke vragen ze aan de gasten moeten stellen en de bar- en keukenschermen in welke volgorde een bestelling klaargemaakt moet worden.'

'Bestellen gasten een glas bier, cola en koffie dan geeft het systeem aan dat eerst dat koffiekopje onder het apparaat moet, je ondertussen de cola moet inschenken en tenslotte het biertje tapt. Zo weet je zeker dat de bestelling op de juiste manier wordt geserveerd, met nog een heerlijke schuimkraag op het bier. Hierdoor kan het personeel sneller werken en jij dus besparen op personeelskosten.'

Komend jaar gaan de ontwikkelingen nog verder. 'Het is al steeds meer een vanzelfsprekendheid om je kassasystemen te koppelen met je boekhoudpakket en salarispakket om zo tijd te besparen en fouten te voorkomen. Maar met behulp van koppelingen zijn nog veel meer slimme dingen mogelijk. Daarom focussen we, naast natuurlijk het toevoegen van nieuwe functionaliteit in onze oplossingen, vol op het (door)ontwikkelen van koppelingen.'

'Ook de snelle ontwikkeling van AI biedt nieuwe kansen. Het maakt dat onze klanten nóg efficiënter plannen en eenvoudiger kunnen sturen op basis van feitelijke informatie. Hierdoor blijft er meer tijd over om te investeren in de gastbeleving en bijvoorbeeld het optimaliseren van de menukaart en inkoop. En dat komt allemaal ten goede aan het rendement.'

Bekijk deze collectie

Digitalisering

Ook in de horeca heeft digitalisering een revolutie ontketend. Technologische innovaties zoals AI, automatisering, robotisering en geavanceerde reserveringssystemen spelen een centrale rol spelen. In deze collectie artikelen over nieuwe technologie.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.