The Blue Zone opende voorjaar 2021 in Alkmaar. De naam en de kaart zijn geïnspireerd op het begrip Blue Zones: uit onderzoek is gebleken dat op de wereld vijf zones zijn waar mensen gemiddeld een stuk langer leven. Onder meer als gevolg van wat ze eten, worden mensen op de eilanden Sardinië (Italië), Ikaria (Griekenland), Okinawa (Japan), op het schiereiland Nicoya (Costa Rica) en in Loma Linda (Californië, VS) gemiddeld een stuk ouder.
Het Alkmaarse restaurant zet met de menukaart in op gezonde voeding, aansluitend bij deze blauwe zones. Maar hun inspiratiebron is ook de afzender van de advocatenbrief. Journalist en bestsellerauteur Dan Buettner (National Geographic, New York Times) schreef over de eerste Blue Zone nadat deze was ontdekt door wetenschappers, ontdekte nog een paar ’zones’ en registreerde daarna de naam Blue Zones wereldwijd als zijn eigen handelsmerk.
Dat is inmiddels een bedrijf dat merchandise, boeken, reizen en lezingen verkoopt. Ze willen niet dat de naam Blue Zones of een afgeleide daarvan wordt gebruikt ‘om verwarring bij consumenten te voorkomen'.
Binnen vijf dagen
In de brief worden de ondernemersbroers Peter en Tim Wouters daarom gesommeerd binnen vijf dagen te stoppen met gebruik van de naam, anders zouden juridische stappen volgen.
‘Het is nooit onze intentie geweest om misbruik te maken van de naam', zeggen de ondernemers in het NoordHollands Dagblad (NHD). ‘Bij de inschrijving bij de Kamer van Koophandel hebben wij geïnformeerd of wij de naam The Blue Zone konden gebruiken en de dame in kwestie gaf aan dat er meerdere bedrijven waren met deze naam en zij voorzag geen problemen.’
Volgens de advocaat van de Wouters komt de naam Blue Zones inmiddels op zoveel plekken terug dat het volgens hem geen merknaam maar een soortnaam is geworden, zoals luxaflex, spa of airfryer. Dat dit juridisch soms ingewikkelder ligt, merkte hotelier Edwin van der Meijde eerder dit jaar, toen hij een gepeperde brief ontving van de Amerikaanse firma Jacuzzi, dat hij zijn bubbelbaden niet met die merknaam mocht aanprijzen.
€40.000
‘Onze advocaat zag wel mogelijkheden om de zaak te winnen, maar ja, er is altijd een kans dat je wel verliest', zegt Peter Wouters in het NHD. ‘Dan zouden we niet alleen 40.000 euro achteruit zijn, maar zou ook een deel van onze omzet uit de maanden dat we de naam gebruiken, aan de Amerikanen betaald moeten worden.’
Dus is besloten de naam te veranderen. Dat hoefde uiteindelijk niet binnen vijf dagen: na overleg met Buettners advocaten hebben ze tot het einde van dit jaar de tijd. Op 1 januari moet de naam weg zijn, en gaat het Alkmaarse restaurant verder als The Blue District.
Merkrecht
Dit is niet de eerste keer dat een Nederlands restaurant de naam moet wijzigen op last van buitenlandse advocaten. In 2013 moest de Rotterdamse sterrenchef François Geurds de naam van zijn restaurant wijzigen, toen nog op de oude locatie aan de Lloydkade.
Dat restaurant, op dat moment in het bezit van één Michelinster, heette tot dat moment Ivy. In Londen was echter een restaurant dat The Ivy heette, en de moedermaatschappij erachter sommeerde Geurds de naam aan te passen omdat inbreuk werd gemaakt op het merkenrecht. Later dat jaar veranderde hij de naam van zijn restaurant in FG.