Restaurant Boas in Deventer failliet: coronavirus-crisis is genadeklap

Restaurant Boas in Deventer failliet: coronavirus-crisis is genadeklap

Restaurant Boas in Deventer, sinds 2008 opgenomen in de culinaire gids Lekker als voorkeursrestaurant, heeft de deuren definitief moeten sluiten. De rechtbank in Overijssel heeft deze week het faillissement uitgesproken. De curator omschrijft de coronavirus-crisis als de genadeklap.

In een emotioneel betoog schrijft eigenaar Peter van Emde Boas op Facebook dat restaurant Boas na bijna twaalf jaar de deuren moet sluiten. 'Allereerst wil ik mijn team bedanken voor de bijzondere jaren die wij samen hebben gehad, de perfecte kwaliteit die Pascal met zijn brigade uit de keuken toverde, de zwarte brigade die met zoveel warmte onze gasten bediende.' Aan zijn gasten laat hij verder weten: 'in de roerige tijd die we momenteel allen doormaken, moet ik helaas dit verdrietige nieuws brengen: Restaurant Boas in Deventer is genoodzaakt haar activiteiten definitief te staken.'

Anderhalf jaar geleden vierde restaurant Boas met trots haar 10-jarig bestaan met een tiengangendiner op de Lebuinuskerk. 'In onze traditie, was ik vanaf begin 2020 met mijn team alweer bezig met ideeën om een onvergetelijk 12½-gangen diner te organiseren voor het 12,5-jarig jubileum. Helaas heeft de actuele realiteit die plannen achterhaald. Nu restaurants van overheidswege gesloten zijn, we nog onzeker zijn wanneer deze weer mogen openen en het ook daarna nog geruime tijd zal duren voor we weer met elkaar onbezorgd kunnen genieten van een restaurantavond, ziet de wereld er totaal anders uit. Het doet enorm pijn om na bijna 12 prachtige jaren als - volgens restaurantgids Lekker het beste restaurant van Deventer - in een situatie van faillissement te belanden. Dat gaat zowel om de financiële gevolgen als om de emotionele impact. Met mijn team en alle topleveranciers hebben we voor onze geliefde gasten steeds fantastisch mooi werk geleverd. Een restaurant runnen is geen baan, maar veel meer een ‘lifestyle’. Het hele team maakt lange dagen om onze gasten een culinaire belevenis te geven en te laten genieten van ons 'stukje Frankrijk in Deventer'.'

'Het is de uren en tomeloze inzet waard geweest'

Van Emde Boas eindigt met de woorden: 'Het is al die uren en tomeloze inzet altijd waard geweest. De grootste beloning voor een restaurantondernemer zijn gelukkige gasten. Ook de experts van de restaurantgidsen, krantenrecensenten en vak-awards spraken hun waardering uit voor het werk van het team van chef Pascal en  bediening. Vanaf de opening in 2008 zijn we elk jaar door de redactie van de Nederlands restaurantgids Lekker opgenomen als voorkeursrestaurant. Vanaf 2017 zelfs als enige restaurant in Deventer. In 2015 werden wij opgenomen in de Michelin Gids, we verworven Nationaal de titel van ‘Fijnste Franse Restaurant van Nederland’ en kregen waardering van vele restaurantrecensenten. Het voelt zo tegenstrijdig: voor onze eigen veiligheid wordt nu terecht geadviseerd om onderling afstand te houden, en we moeten wennen aan het begrip ‘social distancing’. In het voor mij mooiste vak ter wereld van restauranthouder, brengen we juist mensen dicht bij elkaar om gedeelde herinneringen te creëren. Een bittere realiteit.'

Over de toekomst kan Van Emde Boas geen uitspraken doen. 'De prioriteit is nu het zo zorgvuldig mogelijk afhandelen van deze bijzondere situatie. Edith Piaf zong al “Non, je ne regrette rien” en zij had gelijk. Hoe verdrietig en impactrijk deze situatie ook voor mijn team, mijn partners en voor mij en mijn familie is, houd ik mij vast aan de vele mooie herinneringen die we samen met onze gasten hebben gecreëerd. Laat die herinnering onze aanmoediging zijn om te vertrouwen dat er na een tijd van tegenslag en verdriet ook weer een tijd van geluk en voorspoed komt voor ons allemaal.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.