Robert Blok heeft vijf restaurants in Brabant; Bistro Montmartre in Oosterhout en Waalwijk, Restaurants Grillig in Tilburg en Kaatsheuvel en hij is eigenaar van het Friethuys, in Kaatsheuvel. ‘We werken voor alle zaken samen met TheFork. De boekingen stroomden binnen de laatste tijd. Het ging de laatste maanden heel hard, zeker vergeleken met andere reserveringssites! Ook de rekening van TheFork was hoog, maar met zoveel reserveringen, namen we dit maar voor lief,’ zegt Blok openhartig.
Toename 'Tafel reserveren Google'
‘Ik ging onderzoeken waar die toename in het aantal reserveringen vandaan kwam. Dat kon ik op de factuur van TheFork niet zien. Wat bleek? Ze kwamen binnen via de reserveringsbutton in Google. Dit gebeurt via Google mijn bedrijf. Deze pagina is van een restaurant zelf, maar toch plaatst TheFork hier ongevraagd een blauwe button. Gasten die zoeken in Google op bijvoorbeeld ‘restaurant Grillig in Kaatsheuvel’ zagen direct die grote blauwe reserveringsknop. En ze reserveren dus via TheFork en niet meer via onze eigen site. Misschien zochten deze mensen alleen onze naw-gegevens, of de menukaart. Ze weten al waar ze willen eten.’
‘Commissie betalen over mijn eigen naam’
Blok: ‘Mijn grote bezwaar is dat ik wel twee euro per persoon betaal voor die reserveringen. Dat is 10 euro voor een tafel van vijf. Ik betaalde dus commissie over mijn eigen naam en dat stoorde me. Ik heb TheFork ook niet gevraagd die reserveringsbuttons te plaatsen. Daarom heb ik ze weg laten halen.’ Andere platformen zoals Oers (tijdelijk uit de lucht) en Booq zijn ook gekoppeld aan Google, via eTender. Hier draagt de ondernemer echter geen commissie per couvert af.
Reactie TheFork
TheFork laat desgevraagd via een woordvoerder weten dat bij elk restaurant dat zaken doet met TheFork die reserveringsbutton standaard wordt geplaatst. ‘Daar hoeven ze geen toestemming voor te geven. We hebben restaurateurs hierover wel geïnformeerd. Het is een extra service om te zorgen dat hun zichtbaarheid op Google zo groot mogelijk is. Tevens is dit een onderdeel van onze wereldwijde partnership met Google.’
Restauranthouders die de reserveringsbutton in Google willen laten verwijderen kunnen hiervoor contact opnemen met hun accountmanager van TheFork.
Blok heeft die stap inmiddels gezet. ‘Eerst met één van m’n restaurants. Best voorzichtig, omdat je niet weet wat de gevolgen zijn. Nu is de knop overal weg. De rekening van TheFork ging omlaag van 800 euro naar 65 euro per maand. En wat nog fijner is: het aantal gasten nam niet af!’
Advertenties Google van TheFork
Blok stoort zich ook aan het feit dat The Fork adwords inzet met de namen van restaurants. Dus niet alleen met het woord ‘restaurant’ in combinatie met een plaatsnaam. ‘Ze komen door hun advertenties in Google boven de eigen website van het restaurant te staan. TheFork koopt Adwords voor een paar dubbeltjes en harkt bij een 4 persoonsreservering 8 euro binnen. Makkelijk ‘verdiend’ lijkt me.’
TheFork pareert dit door het wederzijdse doel van restaurants en het eigen bedrijf te benadrukken. ‘We willen allebei zo veel mogelijk gasten aan tafel krijgen en daarom moeten restaurants goed zichtbaar zijn voor consumenten. Online gebruiken wij hiervoor verschillende marketingtools zoals: Google Ads, Facebook en CRM.’
Restaurants die hier vragen over hebben, verwijst de woordvoerder wederom naar hun accountmanager. Feit dat het verdienmodel van TheFork berust op de betaling per couvert, wordt niet benoemd.
Google Adwords – Hoe werkt het
Google Ads is het advertentieprogramma van Google. In dit onlineprogramma stel je advertentieteksten in en bied je op woorden waar gebruikers van Google op zoeken. Bijvoorbeeld Restaurant Grillig Kaatsheuvel. Zo adverteer je dus alleen wanneer iemand actief op zoek is naar informatie of een product. De advertenties worden getoond bovenaan de niet-betaalde (“organische”) zoekresultaten. Omdat de AdWords advertenties lijken op een normaal zoekresultaat wordt hier ook vaak naar gekeken door de gebruikers van Google.
Reserveringen via Google
Restaurants kunnen sinds februari dit jaar reserveringen via Google ontvangen. Uit het verhaal van Blok blijkt dat het inderdaad werkt. In Amerika komt al een kwart van alle online reserveringen binnen via deze zoekmachine.
Gasten zien bij een zoekopdracht naar het restaurant in Google direct een blauw balkje met daarin ‘tafel reserveren’. Realtime zien ze vervolgens de beschikbaarheid op de gewenste datum waarna direct een reservering gemaakt kan worden.
TheFork doet hetzelfde, maar restaurants moeten dan – zoals gebruikelijk bij het bedrijf – een bedrag per gereserveerd couvert afdragen. Dat hoeft bij Oers en Booq niet, daar betalen ondernemers een vast bedrag per maand.
Formitable
Bij Formitable is het Google-reserveren sinds 6 november 2019 mogelijk. De 800 restaurants die met dit systeem werken zijn ook allemaal meegenomen in het project. Raymond Wilders van Formitable laat weten dat gigant Google dat ook vereist. Dus daarin snapt hij TheFork wel. 'Bij ons kan een ondernemer Google-reserveren echter zelf uitzetten in de applicatie mocht hij dat willen. Ook betalen restaurants een vast bedrag per maand (59 euro) en geen commissie per gereserveerd couvert. Google is echt een serieuze bron van reserveringen en ik verwacht dat maar weinig van onze klanten het niet willen. Persoonlijk vind ik het heftig dat TheFork commissie vraagt over deze reserveringen. De button staat in je eigen bedrijfsprofiel en dat is geen verdienste van TheFork.'
Restaurant De Nieuwe Polderkeuken
Frank Steefland van de Nieuwe Polderkeuken uit Stolwijk is om dezelfde reden als Blok helemaal gestopt met The Fork. ‘Ze doen alsof de reserveringen via hun eigen kanalen binnenkomen, maar plaatsen een Google button onder je restaurant.’