Vooral dertigers maken zich druk om wat zij eten, concludeert Rabobank uit het rapport.
Rabobank: ‘Gezond is niet duurder’
Gezond hoeft niet duurder te zijn, aldus het onderzoek. Zo’n 86 procent van de ondervraagden zegt gezonder te eten door minder ongezonde producten in huis te halen. Daarnaast lijkt de sterke opmars van biologische voeding niet los te kunnen worden gezien van de toegenomen aandacht voor gezonder eten. Gezondheid wordt door consumenten aangegeven als de belangrijkste reden om voor biologisch te kiezen.
Keurmerken niet leidend in keuze
Keurmerken en claims van leveranciers worden relatief weinig gebruikt om een keuze voor gezondere voeding te maken. Sebastiaan Schreijen, analist Food & Agri Nederland bij de Rabobank: ‘Dat consumenten sterk gefocust zijn op gezonde voeding hadden we wel verwacht. Dat deze groep mensen echter aangeeft relatief weinig vertrouwen te hebben in de informatie van producenten en winkeliers is toch verrassend. Over het etiket – veruit de belangrijkste informatiebron voor de consument – zegt meer dan een kwart van de ondervraagden dat het duidelijker en transparanter moet. Dat is een duidelijke opdracht voor de industrie.’ Een meerderheid van de Nederlanders, vooral onder de 50-plussers, zien hier een taak voor de overheid om de consumptie van ongezonde voeding terug te dringen.
Dertigers meest kritisch
Uit het onderzoek van Rabobank komt verder naar voren dat vooral dertigers de meest kritische consumenten zijn. De gemiddelde dertiger staat sceptischer tegenover de informatievoorziening omtrent gezond voedsel en is het afgelopen jaar meer dan mensen uit andere leeftijdsgroepen gezonder gaan eten. Ook de biologische voedingsindustrie heeft een goede klant aan de dertiger.
70 procent koopt biologisch
Bijna 70 procent van de Nederlanders heeft de afgelopen zes maanden biologische voeding gekocht. Het westen van Nederland, uitgezonderd de drie grote steden, loopt duidelijk voorop in de vraag naar biologisch. Circa eenderde van deze consumenten koopt eens in de twee weken biologische voeding. Deze veelkopers hechten meer belang aan smaak, duurzaamheid en bijdrage aan de gezondheid die biologische voeding wordt toegeschreven. Prijs doet er in deze groep relatief minder toe. Dat zal er ook mee te maken hebben dat biologische voeding vaker in hogere inkomensklassen en door mensen met een hoger opleidingsniveau wordt gegeten.
Negatief prijsimago biologisch bij supers
Voor Nederlanders die geen biologische voeding kopen is prijs wel een heet hangijzer. 63 procent van de niet-kopers geeft aan dat men waarschijnlijk wel biologisch zou kopen als de prijs lager zou zijn. Overigens lijken de supermarkten meer last te hebben van een negatief prijsimago van hun biologisch assortiment dan de biologische speciaalzaken. Dat zal meer met de doelgroep dan met het daadwerkelijke prijsniveau te maken hebben.
Onderzoek in kader Rabo FoodWeek
Dit onderzoek vond plaats in het kader van de jaarlijkse Rabo FoodWeek, welke vanuit de Banking for Food-visie georganiseerd wordt. Met de Rabo FoodWeek wil de Rabobank de bewustwording over voeding vergroten bij consumenten en alle spelers in de voedselketen.
Download hier een infographic met meer cijfers uit het rapport: Rabobank Infographic_onderzoek_voeding