Ze bestaan echt, die virtuele restaurants

Ze bestaan echt, die virtuele restaurants

Voor de horeca zijn de trends voor 2020 zichtbaar op de Horecava. Zo is er een werkende dark kitchen op de beursvloer als onderdeel van een virtueel restaurant van waaruit gedurende de beurs eten te bestellen is.

Virtuele restaurants rukken op in het horecalandschap. De term virtueel restaurant kan voor verwarring zorgen. Alsof het om een restaurant gaat waar helemaal geen eten aan te pas komt, iets dat niet ‘echt’ bestaat. Maar ze bestaan wel degelijk, het zijn alleen geen restaurants met stoelen, tafels en bediening. Een keuken is er wel, die wordt dark kitchen genoemd en het restaurant is eigenlijk een virtual brand.

Deze virtual brands zijn restaurantmerken die bezorgen vanuit een keuken. Dat kan een keuken zijn van een restaurant dat al bestaat, maar waarvan een deel van de keuken wordt gereserveerd voor het virtuele restaurant of een keuken vanuit een loods of bedrijfsterrein, de zogenaamde dark kitchen.

Deze keukens spelen op basis van data in op de behoefte van consumenten. De data geeft aan welke gerechten of keukens in bepaalde wijken nog niet beschikbaar zijn, maar waar wel vraag naar is. Hier kun je je keuken, of een deel van je keuken dan op inrichten, en je bedrijf eenvoudig uitbreiden en laten groeien zonder de risico’s en kosten die gepaard gaan met de start van een heel nieuw restaurant.

Voor restaurants liggen hier dus kansen. Je kunt naast je ‘gewone’ restaurant ook een virtueel restaurant runnen onder een nieuwe merknaam en die via een maaltijdplatform onder de aandacht brengen. Of je reserveert een deel van je keuken voor je virtuele restaurant en een deel voor je 'gewone'restaurant. Een BBQ-zaak kan bijvoorbeeld ook een Mexicaanse menukaart aanbieden en een pizzeria ook wraps bezorgen. Precies waar mensen behoefte aan hebben. Restaurants kunnen op die manier meer omzet genereren.

In 2018 lanceerde maaltijdplatform Deliveroo onder de naam Editions voor het eerst virtuele restaurants in Amsterdam. Het begon met zes restaurantmerken, die werden opgezet in samenwerking met chefs Ron Blaauw en Michiel van der Eerde. Inmiddels heeft Deliveroo eind 2019 vijftig virtual brands in Nederland. Virtuele restaurants nemen inmiddels een groot deel van de maaltijdbezorging voor hun rekening en zijn niet meer weg te denken.

Marjon Prummel is hoofdredacteur van Misset Horeca.

Bekijk deze collectie

Menukaart

De menukaart is misschien wel het belangrijkste onderdeel van de bedrijfsvoering. Hier staat immers datgene wat je verkoopt. Hoe maak je een menukaart, wat zet je erop en welke prijzen horen daarbij? In deze collectie tips en inspiratie voor het maken van een winstgevende menukaart.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.