Met flink wat vierkante meters en een imponerend pand kan men De Gist moeilijk voorbij wandelen. Ondernemer Rogier van Damme wil een laagdrempelige plek bieden waar iedereen terecht kan: ‘Een bar die het grootstedelijke naar Delft brengt. Een centrale plek waar iedereen zich welkom voelt.’
De Gist onderscheidt zich door de dynamische manier van bedienen. Gasten kunnen drankjes bestellen aan de bar en gerechten bestellen bij de keuken. Hierdoor krijgt de bar een internationale ‘feel’: ‘Een beetje zoals bij een Britse pub bijvoorbeeld.’ Wie niet op wilde staan om naar de bar te lopen kan – gewoon aan tafel – de QR-code van Orderli scannen en via de smartphone bestellen.
Bestellen met QR-code
De Gist werkt al een langere tijd met het QR-systeem en ziet dat het goed past binnen het concept van de zaak: ‘Al voor de coronacrisis werkten wij met Orderli. Mensen die geen behoefte hadden om naar de bar of keuken te lopen, kunnen gewoon blijven zitten en de bestelling doorgeven via de QR-code en de bestelsite. Wij zien de mogelijkheid om te bestellen via een QR-code als extra service voor onze gasten’, aldus Van Damme.
Orderli is zeker na de horecasluiting vanwege corona een essentieel onderdeel geworden van De Gist: ‘Zeker met de huidige maatregelen is het een uitkomst. Waar mensen vroeger veel rondliepen of bleven staan met een biertje in de hand, zit iedereen nu op vaste plaatsen. Zo wordt er een flink deel via Orderli besteld. Sinds we weer open zijn loopt 92% van mijn omzet via QR-code bestellingen’, vertelt Van Damme.
Nog steeds persoonlijk contact
Heeft het werken met een QR-systeem dan geen invloed op het contact met de gasten? Van Damme moet lachen: ‘Ik heb het hier veel met collega’s over gehad. Waar veel mensen denken dat er minder persoonlijk contact is of dat er minder ‘upselling’ plaatsvindt, zie ik zelf alleen maar een verschuiving van dat contact.’
Hij vervolgt: ‘Het is moeilijk om alleen maar horecaprofessionals in je zaak hebben staan, zeker met het grote personeelstekort waar de horeca op dit moment mee kampt. Je werkt dan ook vaak met jonger personeel zoals studenten. Ik denk dat een app meer kan vertellen dan een ‘zestienjarig broekie’ die nog nooit een biertje gedronken heeft. De jongens die nu achter de bar staan zijn professioneel en hebben verstand van dit vakgebied. Ze kunnen gasten dan ook echt verder helpen.’
Aandacht voor het product zelf
Van Damme ziet dat de tijd met de gast anders besteed wordt. De aandacht van het personeel voor de gast is verplaatst van het opnemen van de order naar het brengen van de bestelling. ‘Er is nog steeds contact en dan kun je de aandacht verschuiven naar bijvoorbeeld het product zelf. Ik heb minder personeel nodig dus de mensen die ik heb kan ik beter opleiden en meer tijd geven.’
‘Het is net zoals wat er in de supermarkt gebeurt: de mensen achter de kassa verdwijnen, maar des te belangrijker wordt de groenteboer die jou in de winkel verder helpt met wat je nodig hebt en echt adviseert. Dat zien wij ook in De Gist. Er is meer aandacht voor het product en niet voor het intikken van wat je nodig hebt op een gizmo, want dat kan de gast zelf.’
Toekomst in de horeca
Van Damme denkt dat Orderli voor veel ondernemers een uitkomst kan zijn: ‘Dit soort systemen hebben de toekomst in de horeca. Tijdens de coronaperiode is het in sneltreinvaart gegaan met de ontwikkeling van contactloos bestellen en ik denk dat er mooie kansen liggen voor de hospitality. Niet voor alle horeca misschien: bij een sterrenzaak zal het wat minder passend zijn, maar bij De Gist past het heel goed.’
Dit artikel is gesponsord door Orderli.