In menig restaurant wordt er geworsteld met de vraag of er een vegan-optie op de kaart moet. Vooral in deze lastige tijd is het verleidelijk het aanbod zo ‘vertrouwd’ mogelijk te houden. ‘Nu liever geen gekke experimenten’ of ‘een vegan menu-optie klinkt als ingewikkeld… en dat voor die enkeling.’
Kortom, is het de inspanning onderaan de streep wel waard?
Vegan-optie doorslaggevend
Grote fastfoodketens zijn vrijwel allemaal bezig met een vegan-gerecht of hebben dit al op de kaart staan. Kijk naar Domino’s, New York Pizza, Pappa Johns. Allemaal grote pizzaketens die weten dat pizza’s vaak in een gezin of groep worden gegeten. Eén goede vegan-pizza betekent dat deze hele groep ook makkelijk bij hen kan bestellen.
Michiel Simons van Violife: 'We weten dat juist die kleine groep gasten die een vegan-optie kiest, een grotere impact op de omzet kan hebben dan gedacht. Het aantal mensen dat zich niet als vegan betitelt maar wel steeds bewuster voor een dag geen vlees of een plantaardig alternatief kiest, groeit in een heel hard tempo. Zij vullen hun keuzes op een flexibele manier in.'
'Naast de ‘flexibele vegans’ wordt de groep aangevuld met een steeds groter wordende groep die vanuit een intolerantie keuzes moet maken zoals voor bijvoorbeeld het vermijden van ‘normale’ kaas. Maar zeg nu eerlijk, wat is een pizza zonder de kaas?'
Profiteer van specifieke dieetwens
Dat de groep met 'bewuste keuzes' dus in de breedte groeit, is een gegeven. De impact van deze groeiende groep zit in hun doorslaggevende stem in de restaurantkeuze voor de gehele groep vrienden of familie.
Simons: 'Als er één persoon een specifieke dieetwens heeft dan is dit in 40 tot 50 procent* van de gevallen doorslaggevend op de restaurantkeuze van de hele groep. Andere personen uit die groep leggen zich makkelijk bij een keuze neer wanneer zij voor zichzelf genoeg andere opties zien.'
In de praktijk betekent dit dat het bieden van een vegan-optie aan één persoon ervoor kan zorgen dat een heel gezin of groep vrienden bij een restaurant besluit te bestellen. En juist daar zit de meerwaarde. Die ene bestelling met die lekkere lactosevrije pizza, vroeg ook nog om twee, drie, vier of meer ‘normale’ pizza’s.
Start simpel
Het ontwikkelen van die ene vegan-pizza of vegan-burger kan dus wel degelijk zijn vruchten afwerpen. En eerlijk gezegd, dat is ook helemaal niet ingewikkeld, laat Simons weten.
'Vervang alleen die zuivelhoudende kaas en de basis voor de vegan-optie is gelegd. Daar schrikken veel ondernemers wel van. Want juist die smaak is de bepalende factor in de keuze voor een alternatief. Die gedachte werken we bij Violife graag uit de wereld.'
'Met een ruime 20 jaar ervaring in het ontwikkelen van alternatieven voor zuivelhoudende kaasproducten en verkoop in inmiddels 60 landen wereldwijd, durven wij te stellen dat er wel degelijk een goed alternatief is. De diverse gewonnen awards laten zien dat onze producten door vegans en non-vegans over de hele wereld goed beoordeeld worden op smaak en toepasbaarheid. ‘The proof is in the cheese’ deze keer.'
'Onze producten voelen zich prima thuis op de pizza, burger of in een side salad. En zonder allergenen (lactose, gluten, zuivel, soja) of met een Vegan-, Halal- en Kosher-label passen ze ook op ieders bord. Of in de delivery box natuurlijk. Soms zijn dingen simpel op te lossen.' Hij somt enthousiast op: 'Zo bieden we voor de Nederlandse professionele markt Mozzarella Flavour Grated, Gouda Flavour Grated, Cheddar Flavour Slices, Gouda Flavouer Slices, Greek White Block en Original Flavour Creamy.'
Laat je vegan-optie zien
Vergeet ook vooral niet om duidelijk te laten zien dat je een vegan-optie aanbiedt. 'Zet op je menukaart bijvoorbeeld ‘ook vegan’ achter het gerecht en je bent er. Wat wij zelf zien is dat bijvoorbeeld Violife Mozzarella voor 2 euro als extra optie wordt aangeboden. Zo bereik je heel simpel toch meerdere doelgroepen', besluit Michiel Simons.
Dit artikel is gesponsord door Upfield.
*OOH study UK July 2020.