De uitreiking vond plaats tijdens de overdracht van de dagelijkse leiding van Grand Hotel De Draak in Bergen op Zoom, waar Hazen na 40 jaar het stokje over heeft gedragen. Hazen over het ontvangen van de award: 'Je krijgt me niet snel stil, maar deze waardering is iets waar ik stil van wordt. En ik kan je verzekeren dat tot het moment ik mijn laatste adem uitblaas, blijft mijn hart voor de horeca slaan.'
Hart
Frans Hazen verloor zijn hart aan Grand Hotel De Draak in 1968 als leerlingkok. Zijn hartenwens ging pas echt in vervulling toen hij eigenaar werd op 6 december 1984. Frans gaf zijn hart aan de horeca en is 40 jaar ondernemer op historische grond: hij is zelf deel geworden van die historie. Zoals hij deel is van de historie van talloze mensen. Deze mensen bevestigen dat Frans het hart op de goede plek heeft: voor de Draak en de mensen van de Draak.
Investeren in medewerkers, boeien en binden. Inspelen op wensen van verschillende generaties. Aantrekkelijk zijn als werkgever: dat ziet Hazen als de sleutel voor een gezonde en mooie branche en voor het bedrijf. Medewerkers blijven boeien en binden, ook door in te spelen op wensen van verschillende generaties. Medewerkers willen tegenwoordig veel meer dan vroeger tijd voor zichzelf. Dus maakte Hazen het mogelijk dat medewerkers binnen de Draak in het roostersysteem zelf kunnen aangeven wanneer ze vrij willen. Of op zaterdagavond stappen: geen probleem, dan geen vroege shift op de zondag.
Aantrekkelijke werkgever
Ook moedigt Hazen zijn collega’s aan overuren bij te houden. 'Deze kunnen zij in tijd of geld compenseren. Bij voorkeur in tijd, omdat fitte medewerkers het bedrijf draaiende houden.' Zo blijft het hotel een goede en aantrekkelijke werkgever, iets wat zeker in deze tijd essentieel is met het personeelstekort. Medewerkers betrekken bij grote beslissingen, zodat ze de verantwoordelijkheid voelen. Frans is daarnaast lange tijd voorzitter geweest van de sector hotels van KHN en is mede daarom benoemd tot ‘Lid van verdienste’.
Hazen heeft zich lange tijd ingezet tegen de slechte behandeling van studenten. Zoals het tegengaan van ongezonde werktijden, het niet uitbetalen van de stagevergoeding en andere zaken waarbij er niet conform CAO met de medewerkers om wordt gegaan. Ook heeft hij zich hier in vakpers regelmatig zijn ongenoegen over geuit.
Leerbedrijf
Hotel De Draak is niet alleen een aantrekkelijke werkgever: het bedrijf kwam in de top 3 Beste Leerbedrijf Horeca in 2023 en werd medewerker Christian Veldman uitgeroepen tot Beste Leermeester Horeca. Deze wedstrijd leverde het bewijs van de succesformule van Hazen. Als persoon en ondernemer maakte hij een onuitwisbare indruk op de jury. Niet alleen het charisma en de kennis, maar vooral de drive om ervoor te zorgen dat iedereen het morgen een beetje beter doet dan vandaag. En zo kun je stijgen tot grote hoogte. Als bedrijf en als mens. Mede daardoor zijn er heel veel leerlingen na hun opleiding teruggekomen en zijn nu in vaste dienst bij De Draak.
Het spreekt tot de verbeelding dat de opvolger van Hazen, Imad El Khalfioui, zelf als 15-jarig jongetje als afwashulp is begonnen bij De Draak en na op diverse plekken op de wereld te hebben gewerkt ervoor heeft gekozen terug te gaan naar Bergen op Zoom. Daar is hij door Hazen voorbereid op deze mooie job als general manager en heeft hij nu het stokje overgenomen.
Stapje terug
40 jaar heeft Hazen de scepter gezwaaid over de Draak, gesteund door zijn gezin. Hij zal een stapje terug doen, maar zal nog geregeld te vinden zijn in De Draak. Zoals zijn dochter in een mooie toespraak stelde: ‘Je gaat nu van 8 dagen per week naar 7 dagen per week werken’, om maar aan te geven hoe groot het hart van Frans voor de Draak is.
'Dit en nog veel meer typeert Frans Hazen als ondernemer en mens: vuur, visie en kwaliteit. Het Drakenhandboek, de bijbel van het hotel voor medewerkers en leerlingen is daarvan het bewijs. Hazen staat voor leren en werken: fouten maken mag, als je er maar van leert. En als het nodig is, dan zijn er maatwerktrajecten voor leerlingen of mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of statushouders. Dat kan alleen maar als je een horecahart hebt', aldus Ricardo Eshuis, directeur SVH.
'Daarom is Frans Hazen door SVH onderscheiden met de award Hart voor de Horeca. Namens SVH danken wij hem voor zijn hartverwarmende inzet voor onze sector.'
Hart voor de Horeca Award
Op veel plekken binnen de horeca gebeuren hele mooie dingen. De Hart voor de Horeca Award wordt uitgereikt aan mensen met een hart voor de horeca die helpen de sector op een positieve manier uit te dragen. Het Hart voor de Horeca is bedoeld om iemand in het zonnetje te zetten die zich onderscheidt door zich in te zetten voor de horeca, het vak uitdraagt als een ambassadeur en daarnaast gewoon lekker werkt in de branche. We hebben dit soort mensen nodig om te laten zien hoe mooi het vak is. De award is speciaal ontworpen in de vorm van een hart en gemaakt door een kunstenaar.