Het onderzoeksbureau berekende dat de Nederlandse horecaondernemers hun omzet potentieel op dranken met 16% kunnen verhogen met een beter aanbod alcoholvrij en -arm bier. Omgerekend naar omzet in Nederland is dat in totaal €437 miljoen.* Lowlander zal zich daarom vanaf 2025 als biermerk volledig focussen op no & low.
Bewuster alcoholgebruik onder Gen Z en millennials
Het onderzoek bracht alcoholgebruik en -mindering, van Nederland in kaart en wijst op een groeiende trend van bewuster alcoholgebruik onder jongere generaties. Hoe ouder de generatie, hoe frequenter er alcohol wordt gedronken, blijkt uit de cijfers.
Zo drinkt 49% van Gen Z, geboren tussen 1997 en 2012, wekelijks of vaker, terwijl dit percentage bij millennials, geboren tussen 1980 en 1996, (56%), Gen X, geboren in de jaren 1965-1980, (57%) en babyboomers, geboren tussen 1945 en 1955 (61%) hoger is. 39% van de alcohol-drinkende Nederlanders is de afgelopen 5 jaar minder gaan drinken. Bijna een kwart van de Gen Z'ers zegt te willen minderen met alcohol (23%), terwijl dit percentage bij de oudere generaties (Gen X en Boomers) lager is.
Horeca mist kansen
Het onderzoek toont aan dat horecaondernemers die het aanbod van no & low negeren, daardoor kansen en omzet laten liggen. Wanneer er geen aanbod van no & low bier is dan besluit 60% van de gasten (die wel eens alcoholvrij of alcoholarm bestelt) een frisdrank of water te bestellen, en ruim een vijfde van de vrouwen switcht naar bronwater. Verder blijkt dat:
- Naast non-alchoholisch bier neemt ook laag-alcoholisch toe in populariteit. Een kwart van de Nederlanders geeft aan vaker dan vorig jaar alcoholvrije (0%-0.5%) dranken te bestellen En 25% bestelt vaker dranken met een laag alcoholpercentage tussen de 0,6 en 3,5%, (bij Gen Z en millennials is dat zelfs 1 op de 3).
- Meer dan 1 op de 5 Nederlanders houdt vooraf rekening met het aanbod van no & low dranken bij het kiezen van een horecalocatie. Onder millennials stijgt dit zelfs naar meer dan 1 op de 3. Dus het aanbieden van aantrekkelijke no & low opties vormt een kans voor horecaondernemers om deze groep aan te trekken.
- 31% van de Gen Z en millennials zou langer blijven in een horecazaak als het aanbod van no & low dranken beter was.
- 32% van de millennials zou vaker een horecalocatie bezoeken wanneer er betere low & now opties zouden zijn.
Doorgerekend naar omzet is dit een potentiële groei van 16% en een bedrag van €437.560.963,-. *. De omzetstijging komt vooral uit de groep millennials. Daarnaast zorgt no & low bier voor een hogere brutomarge: gemiddeld 5% meer dan regulier bier en 12% meer dan frisdrank.
Gezondheidsredenen
Gezondheidsredenen zoals 'fitter worden' (67%), 'meer energie' (61%), en 'algemene mentale gezondheid' (61%) zijn de meest genoemde motieven om minder alcohol te drinken. Gen Z en millennials zijn hierin koplopers, met hoge scores voor 'fitter worden' (resp. 75% en 74%) en 'meer energie' (65% en 67%).
Over het onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door Future of Food Institute in december 2024 in de vorm van een enquête onder een representatief sample van 1008 Nederlanders die aangeven hebben alcoholhoudend of alcoholvrij te hebben gedronken in de afgelopen drie jaar.
*Voor de berekening van de potentiële extra omzet is gebruikgemaakt van een combinatie van de consumentenenquête, data van TAPP, Food Service Instituut Nederland, Koninklijke Horeca Nederland, CBS en Horecatweepuntnul. De berekening is gebaseerd op de totale omzet van dranken in de Nederlandse horeca, die naar schatting iets meer dan 2 miljard euro bedraagt.
Hierbij is rekening gehouden met de frequentie van horecabezoek per leeftijdsgroep, waardoor het effect per groep verschilt. De maximale potentiële omzetstijging is berekend op basis van de toename in het aantal bezoeken, de verblijfsduur en de voorkeur voor horecagelegenheden met een beter aanbod aan Low & No bieren.