Volgens KHN is de aanspraak van Booking.com op de NOW-regeling een hard gelag voor de duizenden kleine horecaondernemers die buiten deze steunmaatregelen vallen en de duizenden hotels die de afgelopen maanden weinig solidariteit van Booking.com hebben ervaren.
KHN dringt er dan ook bij de Nederlandse overheid op aan de steunmaatregelen snel te optimaliseren.
De aangevraagde steunmaatregelen van Booking.com zijn volgens KHN opvallend omdat deze zich in de afgelopen maanden niet coulant heeft getoond naar de aangesloten hoteliers. Bovendien vallen veel reguliere ondernemers nog buiten de genoemde steunmaatregelen.
KHN ziet in de aanvraag van Booking.com dan ook een noodzaak voor een versnelde verbetering van de steunmaatregelen en algemene hervorming van de platformeconomie.
Hervorming NOW voor seizoen en starters
De steunmaatregelen van de overheid blijken in veel gevallen voor de ondernemers onvoldoende om het bedrijf overeind te houden. KHN-directeur Dirk Beljaarts: ‘Duizenden seizoensafhankelijke bedrijven, zoals bijvoorbeeld strandpaviljoens kunnen geen beroep doen op de NOW. Hetzelfde geldt voor bedrijven die nog maar net gestart of overgenomen zijn.’
Beljaarts vervolgt: ‘Het is natuurlijk niet uit te leggen dat deze ondernemers en hun medewerkers in de kou staan terwijl Booking.com vooraan in de rij staat. Voordat dit gebeurt moeten eerst de problemen voor al deze horecabedrijven worden opgelost’.
KHN Booking.com
Volgens KHN is dit ook het moment om een eerlijkere handelswijze van online platforms via wetgeving af te dwingen. Beljaarts: ‘KHN pleit al langer voor een eerlijkere positie van hoteliers ten opzichte van platforms als Booking.com. Ook in de afgelopen maanden zagen wij weer dat dit broodnodig is. Booking.com bracht duizenden hoteliers in de problemen door bijvoorbeeld eenzijdig terugboekbeleid.’
Geen begrip voor hoteliers
‘Booking.com toonde nagenoeg geen begrip voor de hoteliers en gebruikte deze periode vooral om haar eigen kasstroom op gang te houden. Als er sprake gaat zijn van overheidssteun aan Booking.com, zou dit gepaard moeten gaan met het stellen van voorwaarden over transparantie naar consumenten toe en het aan banden leggen van de monopolistische manier van werken. Op deze manier zou er eindelijk een gelijkwaardige relatie kunnen ontstaan tussen Booking.com en hoteliers.’