KHN-directeur Dirk Beljaarts: 'De strenge eisen waar de platforms de hotels aan houden, brengen ze in zware problemen. Veel hoteliers willen in gesprek met gasten voor het verplaatsen van een boeking. Dit is in de huidige werkwijze van de meeste platforms bijna onmogelijk. Daarnaast eisen sommige platforms in het geval van annuleringen binnen vijf dagen van een hotelier het geld terug. Dit brengt veel hotels in grote liquiditeitsproblemen.'
'Duizenden bedrijven - tienduizenden werknemers - worden bedreigd in hun voortbestaan. Hotels in heel Nederland proberen met man en macht hun contracten na te komen, zodat er geen gedwongen ontslagen hoeven te vallen. Daarom roept KHN boekingplatforms op solidair te zijn met hun hotelpartners en ze tegemoet te komen in deze moeilijke tijd.
Eerder al werd bekend dat Expedia naar aanleiding van de corona-uitbraak de annuleringsvoorwaarden aanpaste, waarbij de kosten volledig voor de hotelier zijn.
Wél miljardenwinst, géén solidariteit
'Het is ronduit teleurstellend om te zien dat waar vele kleine en grote leveranciers er alles aan doen om hun klanten in de horeca te helpen, élke hulp van de boekingplatforms (waarvan we weten dat er miljardenwinsten gemaakt worden) uitblijft', aldus KHN.
'Géén opschorting van betaling en geen kwijtscheldingen. Niets!' KHN roept de platforms dan ook op om per direct te komen met hulp én met lagere commissiepercentages met een ingroeimodel, 'zodat ze ook hun verantwoordelijkheid nemen in de opbouw van de sector. Oude commissiepercentages zouden pas weer van kracht moeten worden als de omzetten/aantallen kamerovernachtingen weer op het oude of tenminste gezonde niveau zijn, aldus de brancheorganisatie.
Brandbrief KHN
KHN riep de platformen daarom in een brandbrief op de hotelsector te helpen. Bijvoorbeeld door zelf garant te staan bij annuleringen naar de gast en een langere periode in te bouwen bij het terugstorten van gelden door het hotel aan het platform.
Ook kunnen ze hoteliers helpen door niet automatisch te annuleren, maar door het uitstel van boekingen en aanbiedingen later in het jaar beter te promoten.
Dirk Beljaarts: 'KHN doet daarom een beroep op steun van de platforms om de hoteliers en de toeristische sector te helpen. De reacties van de grootste ota’s op de brandbrief zijn zeer teleurstellend; ze geven in algemene bewoording aan dat hun eigen belangen voor gaan.'
'Het wordt tijd dat de rijksoverheid en Autoriteit Consument en Markt (ACM) hard ingrijpen zodat we na de coronacrisis nog een gezonde toekomst hebben voor de hotels in Nederland. KHN heeft derhalve melding gemaakt bij de ACM.'
Debat Tweede Kamer
Volgens KHN helpen deze maatregelen de hoteliers en de toeristische sector om de huidige moeilijke tijd te doorstaan en straks, als de horeca weer volledig opengaat, te herstellen. Morgen spreekt de Tweede Kamer in een debat over de economische impact van de coronacrisis. KHN heeft in aanloop naar dit debat ook steun gevraagd bij Tweede Kamerleden voor de problemen bij de hotels. De eerste geluiden zijn positief.