Managing director voor NH Hotel Group Noord Europa Maarten Markus onthulde het design op de bouwplaats samen met Maurits van der Sluis, COO van RAI Amsterdam; Gert-Wim Bos, Directeur van het ontwikkelingsbedrijf COD en Bas van Dam, CEO van Being Development. Het thema van nhow Amsterdam Rai is 'Cultural hub'. Dat van nhow Rotterdam is 'architecture & art'.
Na de succesvolle opening van nhow Rotterdam in 2014 werkt NH Hotel Group voor de tweede keer samen met de bekende architect Rem Koolhaas / OMA (Office for Metropolitan Architecture). De opening van nhow Amsterdam RAI staat gepland voor het eerste kwartaal van 2020.
De bouw van het hotel, ingeklemd tussen het complex van de Rai en snelweg A10, is nog in volle gang: de 14e verdieping zit er net op, dat moeten er 25 worden. De toren meet straks 91 meter.
Met 650 kamers is het na opening het grootste nieuw gebouwde hotel van de Benelux. Corendon Village, ook in Amsterdam, heeft in totaal 677 kamers. Maar een deel daarvan betreft serviced apartments en een deel is exclusief voor touroperators.
Reclamezuil
Koolhaas gebruikte ter inspiratie voor het ontwerp van nhow Amsterdam Rai één van de meest iconische kenmerken van RAI Amsterdam: de reclamezuil op het Europaplein, die er al sinds 1963 staat. Door de drie op elkaar liggende driehoeken wijst het gebouw in vele richtingen en symboliseert het zo de diversiteit van het verleden, het heden en de toekomst van de stad Amsterdam.
Het ontwerp van de kamers is geïnspireerd op de zes windrichtingen waarnaar de hoeken van het gebouw wijzen: zuid, oost, noord, zuidwest, zuidoost en noordwest. Thema's uit de Gouden Eeuw van Amsterdam als een commercieel centrum van Europa zijn duidelijk zichtbaar in de kamers, in combinatie met bekende internationale symbolen, zoals mandala's uit India, Mexicaanse ‘Día de los Muertos’ doodshoofden of kersenbloesem uit Japan: alle symbolen komen terug in een moderne, internationale setting. Het interieur design is ontworpen door NEXT Architects in samenwerking met GLG/MVSA Architects.
Kleur
De rode draad daarbij is kleur. Vooral in de gemeenschappelijke ruimtes zal het kleurgebruik fel en uitbundig zijn, zowel op de wanden, de vloeren, plafonds en decoratie. In de kamers worden ook veel kleuren gebruikt, al zal het palet iets ingetogener zijn.
Maarten Markus, Managing Director Northern Europe van NH Hotel Group, presenteert met trots het interieurontwerp aan het publiek en benadrukt: 'Ons toekomstige lid van de nhow-familie is gericht op reizigers die willen overnachten in een hotel dat anders is dan alle anderen. We leggen de lat hoog om gasten ervaringen met een twist te bieden, in dit geval letterlijk met het 91 meter hoge gebouw. Niet alleen de digitale bohemian maar ook de ervaren zakenreiziger zal genieten van de creativiteit van dit geweldige hotel. De stad Amsterdam ademt diversiteit, met meer dan 150 verschillende nationaliteiten en ik kijk ernaar uit dat nhow Amsterdam RAI ook een smeltkroes van verschillende culturen wordt.’
Maurits van der Sluis, COO van RAI Amsterdam - eigenaar van het hotel, voegt daaraan toe: ‘Als multiculturele hotspot voor handel en bedrijven, zal het hotel de thuisbasis zijn voor organisatoren, exposanten en bezoekers van nationale en internationale evenementen. Hiermee versterkt Amsterdam RAI haar concurrentiepositie op de internationale beurs- en congressmarkt en vergroot haar spin-offwaarde richting de stad Amsterdam. We merkten steeds meer dat beursorganisaties een on-site hotel verwachten, en dat kunnen we ze vanaf 2020 bieden.’
Overdekt naar de Rai
Het hotel zal een overdekt looppad naar de ingang van de Rai krijgen. Ook wil de Rai volgens Van der Sluis de plint van het deel van het beurscomplex waar gasten dan langslopen, aantrekkelijker maken. ‘Met Strand Zuid en Roast Room hebben we al mooie horecaconcepten, we zijn aan het nadenken hoe we daarmee iets kunnen doen in die plint.’
Gert-Wim Bos, Directeur van COD, onderstreept namens COD en ontwikkelpartner Being Development, de succesvolle integratie van duurzaam ontwerp: ‘nhow Amsterdam RAI vormt de maatstaf voor alle hotelprojecten, waarbij hoogwaardig design hand in hand gaan met ’s werelds toonaangevende normen op gebied van duurzaamheid en energie-efficiëntie. Door een Breeam Excellent-certificering van meet af aan als uitgangspunt te nemen, willen wij een duidelijke toewijding aan een duurzame toekomst tonen.’
De bouw kende enkele flinke uitdagingen. Eén daarvan was de beperkte ruimte waarop moest worden gewerkt: het bouwterrein ligt tussen de parkeergarages van de Rai, de A10 en de Europalaan, waarbij niet veel opslagmogelijkheden voor bouwmaterialen zijn. Ook mochten beurzen geen hinder ondervinden van de bouwwerkzaamheden.
Een ander heikel punt was dat de tunnelbuis van de nieuwe Noord-Zuid metrolijn op nog geen 1,5 meter van de muur van de nieuw gegraven parkeergarage onder het hotel ligt. Tijdens het uitgravem van die garage, die straks plek biedt aan 280 auto’s, is constant gemonitord of de metrobuis geen vervorming of scheuren vertoonde.
General manager
De pre-opening wordt geleid door Herman Klok, ook general manager van NH Collection Grand Hotel Krasnapolsky. Als het hotel daadwerkelijk opengaat, zal hij moeten kiezen. ‘Het is binnen NH niet gebruikelijk om aan twee hotels leiding te geven. Anderhalf jaar is nog ver, we zullen zien wie het dan mag gaan doen.’
Het hotel krijgt een rooftopbar, met een eigen lift. Hierdoor moet dit ook nadrukkelijk een bestemming worden voor gasten van buiten het hotel. Over de invulling van f&b wordt nu al nadrukkelijk nagedacht. Wel is al besloten dat het restaurant wordt uitbesteed.
Jeroen Taillie, director of food & beverage van Krasnapolsky, is daar nauw bij betroken. ‘We hebben in bijvoorbeeld NH Collection Doelen het restaurant ook uitbesteed, dat bevalt erg goed. Voor nhow zijn we al heel ver, met een partij uit Nederland.’ In Doelen hebben Casper Reinders en Jaimie van Heije het concept Bumbu Kitchen. Of voor nhow ook met hen zal worden samengewerkt, wil Taillie niet zeggen.
Meer nhow
Het merk nhow groeit. Momenteel zijn er vier hotels in Berlijn, Milaan, Rotterdam en het onlangs geopende nhow Marseille. In 2019 wordt nhow London geopend in de trendy wijk Shoreditch, met als thema ‘London Reloaded’. nhow Brussels opent ook in 2019. In 2021 opent het tweede nhow hotel in Duitsland haar deuren, met in totaal 375 kamers, als nhow Frankfurt. Voor de komende drie jaar staan er nog meer nhow hotels gepland in Brussel, Rome, Santiago de Chile en Lima.
nhow Amsterdam Rai
De komst van nhow Amsterdam Rai werd begin 2015 aangekondigd. De bouw is vervolgens eind 2016 van start gegaan.
Vastgoedontwikkelaars COD en Being Development ontwikkelen nhow Amsterdam RAI. Samen hebben zij toonaangevende ervaring en expertise op gebied van de (her)ontwikkeling van hotelvastgoed.
COD heeft de afgelopen jaren drie hotels in de Metropoolregio Amsterdam opgeleverd. In 2015, Motel One aan de Europaboulevard (320 kamers), Generator aan de Mauritskade (168 kamers) in 2016 en het Schiphol Hotel voor Corendon (175 kamer) in 2018.
Los van nhow Amsterdam RAI bestaat het groeiend hotelportfolio van Being Development uit Yotel Amsterdam (202 kamers) op de Asterweg (Amsterdam) en Aloft Utrecht (224 kamers) in het hart van Leidsche Rijn Centrum (Utrecht). De teams werken tezamen op grond van een wederzijdse open, creatieve en duurzame benadering van vastgoedontwikkeling.
Bekijk hieronder een sfeerimpressie van het interieurdesign:
https://youtu.be/wKsY4wFqyf8