Marriott: plastic rietjes in de ban

Marriott: plastic rietjes in de ban

Hotelketen Marriott verwijdert de plastic rietjes in al haar 6500 hotels wereldwijd. Het gaat om meer dan 1 miljard plastic rietjes op jaarbasis; in het project zijn ook de plastic roerstaafjes opgenomen.

Marriott International heeft op 18 juli 2018 het plan aangekondigd om plastic wegwerprietjes en roerstaafjes te verwijderen in alle 6.500 hotels wereldwijd, verspreid over 30 merken.

Doelstelling is om in juli 2019 alle plastic rietjes in alle Marriott International hotels wereldwijd verwijderd te hebben - zowel in managed- als franchise-hotels - waardoor hoteleigenaren en franchisenemers genoeg tijd hebben om hun bestaande voorraad plastic rietjes op te maken, mogelijkheden voor alternatieve rietjes te identificeren en personeel op te leiden om de service aan te passen.

1 miljard rietjes per jaar

Zodra dit volgend jaar volledig geïmplementeerd is heeft het bedrijf meer dan 1 miljard plastic rietjes per jaar en ongeveer een kwart miljard roerstaafjes geëlimineerd. Alleen al in de Benelux heeft Marriott International 24 hotels, die allen hun plastic rietjes zullen vervangen door een milieuvriendelijk alternatief.

Eén rietje – dat ongeveer 15 minuten wordt gebruikt – ontbind namelijk nooit volledig. ‘Wij zijn trots om een van de eerste grote Amerikaanse bedrijven te zijn die aankondigen plastic rietjes wereldwijd in al onze hotels te zullen verwijderen,’ zegt Arne Sorenson, President en Chief Executive officer bij Marriott International.

‘Het verwijderen van plastic rietjes is een van de simpelste manieren voor onze gasten om te kunnen bijdragen aan het verminderen van plastic verbruik tijdens hun verblijf – iets wat in toenemende mate bezorgdheid opwekt en hotelgasten bezighoudt.

Met meer dan 1 miljoen hotelgasten die wereldwijd dagelijks bij ons overnachten zijn wij als bedrijf toegewijd om op een verantwoordelijke manier te werk te gaan. Wij denken daarom dat dit een belangrijke stap vooruit is in het verminderen van onze afhankelijkheid van plastic.

Dit initiatief is een van de meest recente veranderingen die de hotelketen doorvoert om de operationele duurzaamheid te verhogen en plasticverbruik te verlagen.

Toiletartikelen reduceren

Eerder dit jaar is Marriott begonnen met het vervangen van de kleine toiletartikelen in de badkamers van ongeveer 450 ‘select-service-hotels’ zoals Moxy, Element en Aloft Hotels, door grotere dispensers in de douches die meer inhoud bevatten, wat bijdraagt aan afvalvermindering. De nieuwe douchedispensers zullen naar verwachting eind dit jaar in meer dan 1.500 hotels in Noord-Amerika aanwezig zijn, waardoor Marriott jaarlijks meer dan 35 miljoen kleine plastic toiletartikelen kan elimineren die normaal gesproken op stortplaatsen terechtkomen.

Deze initiatieven zijn onderdeel van Marriott International’s belofte om impact op het milieu te verminderen. Vorig jaar heeft het bedrijf zijn meest ambitieuze doelen ooit vastgesteld op het gebied van duurzaamheid en sociale impact en Marriott streeft naar 45 procent afvalvermindering en het verantwoordelijk inkopen van zijn top 10 productcategorieën voor 2025.


>> Duurzaam ondernemen in de horeca: tips

>> Niets meer missen van Misset Horeca