Hotels die hun gasten tot duurzaam gedrag willen verleiden, moeten niet alleen groen werken, maar ook het duurzame gedrag zichtbaar maken. Dat blijkt uit een studie in het Journal of Marketing Research, zo meldt nieuwsagentschap IPS.
Onderzoek
Details kunnen hierin het verschil maken. Zo deden onderzoekers een test met een tandenborstel in een relatief duur en goedkoop hotel. In beide hotels werden de gasten verzocht om elektriciteit te sparen en te letten op de thermostaat. In sommige kamers lag een tandenborstel verpakt in plastic. In andere kamers een duurzame tandenborstel verpakt in bamboe. In laatstgenoemde bleken de gasten minder elektriciteit te verbruiken. In geen van hotelkamers met de plastic tandenborstel werd bespaard op elektriciteit. In de relatief dure hotelkamers bleek zelfs meer stroom te zijn gebruikt dan normaal.
'ALS DURE BEDRIJVEN CONSUMENTEN VRAGEN OM TE BESPAREN TERWIJL ZE DAT ZELF NIET DOEN, DAN REAGEERT DE CONSUMENT AFWIJZEND'
Effect
'Dit effect is deels een gevolg van hypocrisie', zegt Brent McFerran, hoogleraar marketing aan de Beedie School of Business. 'Als dure bedrijven consumenten vragen om te besparen terwijl ze dat zelf niet doen, dan reageert de consument afwijzend. Een bedrijf dat een inspanning vraagt van de consument, moet altijd het bewijs leveren dat het bedrijf zelf ook die inspanning levert.'