Het team van INK Hotel kreeg de award donderdag 23 juni uitgereikt tijdens het Hotel Management Diner, uit handen van juryvoorzitter Bas Tolmeijer. INK volgt Hotel van Oranje op, dat de award vorig jaar won.
Anders dan andere jaren was er dit jaar geen thema aan de wedstrijd verbonden. Uit de inschrijvingen werden eerst tien genomineerden gekozen en vervolgens zes halve finalisten. Deze presenteerden zich tijdens de halve finale aan de jury, die drie finalisten aanwees.
De jury van de Dutch Hotel Award bezocht die finalisten eerder deze maand op één dag alle drie. Die dag begon bij Sir Albert, waar de juryleden werden wakkergeschud met ochtendgymnastiek en een verkwikkende smoothie.
Net als bij INK spat het enthousiasme van het team, en nergens waren de presentaties meer ontspannen dan hier. INK scoorde op bijna alle punten beter, het verschil tussen Sir Albert en de derde finalist van de dag, Bilderberg Klein Zwitserland in Heelsum, werd vooral gemaakt door de uitvoering van de finaleopdracht.
Pop-up
De finaleopdracht luidde ‘organiseer een pop-up waarbij de kwaliteiten van het team tot hun recht komen’. INK greep hierbij terug op de historie van het pand - een voormalig krantendrukkerij. Gekleed in jaren ’20 stijl tikten dames op straat op ouderwetse typemachines ‘live’ de menukaart, die vervolgens door ‘loopjongens’ aan voorbijgangers werd gepresenteerd.
Op sociale media werd er veel over gepost, wat weer meer mensen aantrok. Zelfs dagblad Metro pikte het op en wijdde er een verhaal aan in de krant van de dag erna. Volgens commercieel manager Moreno Forte benaderde de mediawaarde van het event de 10.000 euro.
En omdat de investering minimaal was, leverde elke euro die het hotel in het project stak, 5,22 euro op: de keuken onder leiding van Tjitze van der Dam draaide op een normaal rustige dag topdrukte: 60 couverts en de omzet was 60 procent hoger dan gemiddeld op een woensdag.
Briljant
Sir Albert scoorde op veel punten net wat beter dan Klein Zwitserland, maar de pop-up van het team uit Heelsum werd door de jury als briljant bestempeld en kreeg veel 9’s en 10’en. Waar Sir Albert gewapend met koekjes en smoothies naar de Albert Cuyp markt om de hoek toog om partners te trakteren, pakte Klein Zwitserland het groter aan.
In de halve finale werd al de metafoor van de bouillon gebruikt voor het mt, en dat werd in de finale-opdracht doorgezet. Aan elk mt-lid werd een ingrediënt gekoppeld en onder het mom ‘smaakmakers kom je overal tegen’ en popte men op verschillende plekken op. Zo gingen collega’s naar een verzorgingshuis om koffie en cake te brengen, stond sterchef Tony Berendsen van De Kromme Dissel met zijn Smaakmakers-shirt tussen collega-sterchefs en ging het team naar foodtruckfestival Rollend Leiden om daar soep te verkopen voor een goed doel: nationaal fonds kinderhulp.
Dit was volgens de jury de beste invulling van de finaleopdracht. Ook prees de jury het team in Heelsum om hun openheid over cijfers, waar deze bij de andere hotels minder uitgebreid gedeeld werden. En de jury sprak met lof over de prestatie van general manager Joeri Nuijten. Wat hij met zijn team, dat enkele wijzigingen heeft doorgemaakt, in een jaar hebben weten te bereiken is bewonderenswaardig. Het team wat er stond kon wel een oppepper gebruiken, en die heeft Nuijten ze gegeven.
Juryoordeel
Het eindoordeel van de jury: ‘De drie finalisten zijn heel close geëindigd. De finaleopdracht heeft zwaar meegewogen en voor zilver en brons de doorslag gegeven. Bij Klein Zwitserland is deze het beste uitgevoerd, hier kwamen de kwaliteiten van het team prachtig naar voren. Ook de pop-up van INK was succesvol en uniek. Bij Sir Albert staat een echt en geloofwaardig team wat op elkaar is ingespeeld en heel naturel overkomt.’
‘Bij INK is het één groot team, van hoog tot laag. Het héle hotel is een team, knap. Dit is een schoolvoorbeeld van een geheel dat meer is dan de som der delen. De balans tussen commercie en verhaal klopt, waarbij ook de menselijke waarden van de medewerkers niet worden vergeten. Het team leunt op kanjers als chef-kok Tjitze van der Dam en commercieel manager Moreno Forte, de general manager heeft een duidelijk faciliterende rol richting haar team – en die speelt ze met verve.’
Waar nu INK zit, huisde ooit de redactie en drukkerij van dagblad De Tijd, en die historie is flink uitgebuit in het hoteldesign. Signtatuurobject is de ouderwetse typemachine en de slogan van het hotel luidt ‘where stories have yet to be written’. Dat verhalen vertellen weet INK op geloofwaardige wijze te doen. Vorig jaar heropende het oude The Convent Hotel als INK, onderdeel van Accors MGallery.
‘Meedoen met de Dutch Hotel Award is echt zó gaaf’, zegt general manager Jolanda Sadni Ziane. ‘We lopen met zijn allen al twee weken te stuiteren en kunnen hier als team nog heel lang op doorvliegen.’ Die teamspirit zal na de bekendmaking dat INK de Dutch Hotel Award 2016 wint, alleen nog maar beter worden.
Het winnende managementteam van INK Hotel:
- General Manager: Jolanda Sadni Ziane
- Financieel Manager: Sander Oldenburger
- Commercieel Manager: Moreno Forte
- HR Manager: Joyce van Gelder
- F&B Manager: Ruth Engels – Siegers
- Executive Chef: Tjitze van der Dam
- Housekeeping Manager: Dolores Jorge
- Front Office Manager: Jodie Steiger
- Technisch Manager: Eduardo Robinson