Na 6 jaar conceptontwikkelen, locatie zoeken en bouwen nadert Zoku zijn voltooiing. Half april is het pand aan de Weesperstraat nog een grote bouwplaats, maar het concept van Hans Meyer en Marc Jongerius moet eind mei openen.
Móet, want het is dan meteen voor een week volgeboekt voor het Startup Fest Europe (24 tot 28 mei), een doelgroep die precies bij Zoku past. Daar komen mensen als Tim Cook (ceo van Apple), Nathan Blecharczyk (oprichter van AirBnB), Gillian Tans (coo van Booking.com), Travis Kalanick (ceo Uber) en minister-president Mark Rutte spreken. Er is Meyer en Jongerius veel aan gelegen dan open te zijn.
Plannen
De plannen liggen er al heel lang. Concept (home for global nomads) en naam (Zoku betekent ‘familie’ of ‘stam’ in het Japans) zijn al lang duidelijk. Waarom dan nu pas open? Meyer zit aan de keukentafel in één van de twee mock-up rooms: ‘In 2012 was het concept in grote lijnen rond, maar ontwerpen kost wat meer tijd.’
Ook het schaalbaar maken kost tijd. Meyer en Jongerius denken meteen groot: Amsterdam is slechts een springplank naar de rest van de wereld. ‘De doelgroep is wereldwijd: de global nomads. Onze ambitie is om daar een wereldwijd offlinenetwerk voor te maken.’
In Europa zijn ze in verschillende steden bezig: Berlijn, Kopenhagen, Wenen, Barcelona, Londen. Recent zijn in Parijs met ontwikkelaars twee projecten gewonnen, daar is Zoku exclusief in onderhandeling om de komende jaren vestigingen te realiseren.
Hipstertent
De lat lag bij de ontwikkeling ongelooflijk hoog, zegt Meyer. ‘We willen niet een hotelletje bouwen, we willen ‘the most desirable homebase for global nomads’ zijn. Elke keer beter, beter, beter. Altijd weer die gast te verbazen. We zijn met ontwerper Concrete op zoek gegaan naar de identiteit van Zoku. We wilden niet de volgende hipstertent met afgebladderde muren en vintage meubilair neerzetten.’
Zoku mikt op langer verblijf, gemiddeld 8 tot 10 nachten. Het prijsmodel is daar uiteraard op aangepast. ‘Bij één of twee nachten betaal je een Amsterdamse viersterrenhotelprijs, blijf je langer, dan gaat het richting een driesterrenprijs.’
Extended stay
Toen Zoku werd aangekondigd, was het enorm vernieuwend. Intussen zijn concepten als Yays, Novotel Suites en Element geopend. Toch heeft Meyer niet het gevoel ‘ingehaald’ te zijn. ‘Die concepten zijn extended stay-hotels. In de basis zijn wij dat ook, we opereren onder een hotelvergunning. Maar zoveel efficiëncy op weinig vierkante meters hebben weinig anderen.'
En Zoku kijkt naar het sociale aspect en wil eigen, kleinschalige evenementen organiseren om mensen met elkaar in contact te brengen. ‘Alleen deze loft vinden wij eigenlijk al niet meer zo interessant. Wij willen internationaal offline netwerk bouwen en hebben zelfs ook een community manager in dienst.’
Dak
Om dat netwerk te faciliteren werd als gemeenschappelijke ruimte een verdieping op het dak gebouwd. Gasten gaan na binnenkomst direct met de lift naar boven, waar ze via een groene gang van kassen en omringd door de daktuin naar het welkomstgebied lopen. Daar is de bar en de woonkamer, de plek waar gasten kunnen in- en uitchecken met hun mobiele telefoon, bij een kiosk of door een medewerker. Er is een klein winkeltje, een music corner met instrumenten, een gameroom en gasten kunnen er werken.
Het tweede gedeelte is een woonkeuken, met chef Nicholas Wilkinson, voormalig chef van Rons Gastrobar Oriëntal, in een open keuken. ‘Gasten kunnen koken op hun kamer, maar we willen ze vooral verleiden eten te delen aan de grote tafel. Eten is in elke cultuur een sociale activiteit.’
Het derde deel van de dakverdieping is een gemeenschappelijke werkruimte. Gasten kunnen in hun loft in stilte werken, willen ze meer rumoer dan is er de bar. Dit deel zit daar tussenin. Er staan - naast een tafeltennistafel - printers, een 3D-printer en alles wat nodig is om te werken. Ook zijn er vergaderruimtes.
Prijzen
Zoku is nog niet eens open, maar heeft wel al internationaal prijzen gewonnen. Vorig jaar pakte Zoku de Radical Innovation Design Award for Hospitality, in maart won het Serviced Apartment Awards in de categorie Best Innovation/Disruption. ‘Die waardering is briljant, en het helpt ook bij het internationaal uitrollen’, zegt Jongerius. ‘Ik merk dat in gesprekken in het buitenland. Het feit dat je in New York en Londen prijzen hebt gewonnen, dat werkt mee.’