‘En daarmee kun je de medewerkers behouden voor je horecabedrijf, waarmee we indirect ook het personeelstekort tegengaan, ’ zegt medeoprichter van Oneteam (voorheen Flex-Appeal), Ruben Wieman.
Wieman gebruikte zijn eigen horeca-ervaring bij de ontwikkeling van Oneteam. ‘Ik kreeg bij mijn eerste horecabaantje een papieren inwerkboekje en werd toegevoegd aan twee appgroepen met voor mij allemaal onbekende mensen. M’n rooster hing uitgeprint aan de muur en daarnaast kreeg ik ook nog mailtjes van het bedrijf… Heel chaotisch en inefficiënt.’
Onboarding en training
Oneteam bundelt zaken als onboarding van nieuwe medewerkers, training en medewerkerstevredenheid. Het heeft koppelingen met roosterprogramma’s als Nostradamus en ook loonstroken zijn via de app in te zien.
‘Binnen Oneteam komt het allemaal samen. We helpen bij het inwerken van nieuwe mensen maar ook met het trainen van bestaande medewerkers via de e-learning module. ‘Onze klant Westcord zet de app heel goed in om het Westcord-gevoel te planten bij nieuwe medewerkers. De wat kleinere bedrijven gebruiken de app met name als communicatietool.’
De app biedt een tijdlijn vergelijkbaar met Facebook. Werkgevers posten er berichten voor het hele team of alleen voor de afwassers, de barmedewerkers of de receptie. ‘Je kunt als ondernemer berichten als belangrijk markeren. Deze komen boven in de tijdlijn en medewerkers moeten bevestigen dat ze dit hebben gelezen.’
Kosten Oneteam
Naast Westcord zijn Domino’s Pizza, StayOkay en Humphreys afnemers van Oneteam. Maar ook kleinere, niet-ketenbedrijven zoals Restaurant Krelis, maken gebruik van Oneteam. ‘Wanneer de appgroepen irritant worden, kunnen mensen overstappen naar Oneteam. Het kost €2 per maand per medewerker.’
Volgens Ruben Wieman zorgt Oneteam ervoor dat bedrijven medewerkers beter aan zich kunnen binden en daarmee dus personeelsverloop tegengaan. ‘Onze missie is om van horecaondernemers betere werkgevers te maken. Want er is bij veel van hen echt nog wel wat te verbeteren.’
Succesvolle ondernemers als investeerders
De nieuwe investeerders in Oneteam zijn oprichters van succesvolle Nederlandse techbedrijven waaronder Adriaan Mol (Mollie), Max Klijnstra en Milan Daniels (Otrium), Perry Oostdam en Pawel Smocyzk (Recruitee), Barend Raaff en Matthijs Metzemaekers (Harver), Wouter Goedhart en Tycho van Paassen (VonQ), Roel Jansen (Usabilla) en Kees de Jong (NLGroeit).
Met het nieuwe kapitaal - hoeveel is opgehaald is niet bekendgemaakt - wil Wieman het team laten groeien. ‘Meer mensen die Oneteam verder laten groeien, in bereik maar ook in functionaliteit.’