Wervingscampagne voor horecapersoneel 'Ga voor Gaaf'

Wervingscampagne voor horecapersoneel 'Ga voor Gaaf'

'Ga voor gaaf, ga voor de horeca,' is de slogan van de landelijke wervingscampagne voor nieuw horecapersoneel die SVH start. Soenil Bahadoer, Jonathan Zandbergen, Dennis Huwaë en Mounir Toub supporten de campagne voor werving horecapersoneel

SVH wil mensen enthousiast te maken voor een opleiding of baan in branche. Grote namen uit de horecabranche als sterrenchefs Soenil Bahadoer, Jonathan Zandbergen, Dennis Huwaë en tv-chef en horecadocent Mounir Toub supporten de campagne voor werving van horecapersoneel. 

Campagnemateriaal beschikbaar voor ondernemers
In een speciale toolkit op www.gavoorgaaf.nl zijn campagnebeelden en video’s gratis te downloaden die iedereen kan gebruiken op eigen social media en andere kanalen.

Krappe arbeidsmarkt

De personeelskrapte van vóór de coronacrisis speelt een belangrijke rol in de campagne: de vraag naar horecapersoneel is groot. Er staan veel vacatures en stageplekken open. Dit kan mogelijk voor problemen zorgen bij horecaondernemers nu de terrassen weer open mogen na de maandenlange lockdown. Alle reden om de horeca te helpen en een campagne te starten.

Enorme kansen in de horeca

‘Voor de crisis begon was er al een personeelstekort in de horeca. Toen waren er ongeveer 466 duizend mensen werkzaam in de horeca. Nu is dit aantal teruggelopen naar ongeveer 340 duizend werknemers’, aldus Ricardo Eshuis, directeur van SVH.

Ricardo Eshuis sterklas
Ricardo Eshuis

Nu de terrassen weer open mogen is er een groot tekort aan horecapersoneel. Toch is Eshuis positief: ‘De horeca is hot. Als de lockdown ons íéts geleerd heeft, dan is het wel hoe gewenst en gewild de horeca is. We kunnen ons blindstaren op cijfers en blijven roepen hoe moeilijk het is: één op de vijf medewerkers heeft in de crisis de horeca verlaten, we komen duizenden mensen tekort en er stromen minder studenten de opleidingen in. Allemaal waar. Maar als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg: een negatief gevoel over personeelstekorten, een tekort aan vakkrachten en een dalend aantal studenten.’

Volgens Eshuis is de horeca geen krimpsector. ‘Integendeel: er is helemaal geen economische oorzaak van de crisis.' Daar voegt sterrenchef Soenil Bahadoer aan toe: ‘Nu het weer mag, gaan we vlammen met z’n allen, want heel Nederland kijkt ernaar uit om in de watten gelegd te worden. Dus alle gemotiveerde toppers zijn welkom in de horeca!’

Ga voor gaaf, ga voor de horeca!

SVH is daarom de landelijke wervingscampagne ‘Ga voor gaaf, ga voor de horeca’ gestart die 21 april start. ‘Afgelopen maart bevonden we ons op het absolute dieptepunt van de crisis; het was echt tijd voor een positief geluid’, aldus Eshuis. Met de campagne wil SVH mensen enthousiast maken voor de horeca. Het belangrijkste van de campagne is laten zien hoe gaaf werken en leren in deze branche is. De campagne is dan ook gericht op toekomstige studenten en medewerkers.

Sterrenchef Jonathan Zandbergen: ‘Samen met docenten, opleiders, studenten, ondernemers en medewerkers uit het vak willen we uitdragen hoe gaaf een carrière in de horeca is. Iedereen met een hart voor de horeca kan meedoen aan de campagne.’

Tv-chef en horecadocent Mounir Toub: ‘We gaan heel Nederland laten zien wat de horeca en het horecaonderwijs te bieden hebben. Voor ieders kunnen, passie, interesse en ambitie. Met volop mogelijkheden voor ontwikkeling, opleiding, doorgroeien, carrière stappen en loopbaankansen. Van studiekiezers, starters, mensen die werk zoeken tot bij-, her- en omscholers. Van strandtent tot sterrenzaak. Iedereen is welkom!’

Ricardo Eshuis: ‘Met ‘Ga voor gaaf, ga voor de horeca’ willen we het positieve gevoel dat bij de horeca hoort uitdragen. Het geluksgevoel organiseren en overbrengen: dat is wat we doen in de horeca. Geluksmakelaars: daar zoeken we nú de juiste mensen voor!’


Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.